Több mint 15 éves tapasztalattal rendelkezünk az üzemanyagcella-technológiában, és most igen erősen arra koncentrálunk, hogy a holnap hidrogénjét a mai valósággá tegyük - az ambiciózus bejelentést nem egy amerikai, japán, kínai vagy német cég, hanem egy észt vállalkozás vezetője, bizonyos Ivar Kruusenberg mondta a minap. A PowerUP Energy Technologies vezérigazgatója annak kapcsán állt mikrofonok elé, hogy a cég bemutatta azt a 400 Watt (W) állandó teljesítményre képes modelljét, amitől a házi-szabadidős hidrogéncellás felhasználás robbanásszerű terjedését reméli.
A 400 W-os generátor, ami kombinálható akkumulátorokkal, napelemekkel vagy kis szélturbinákkal is, ún. protoncserélő membrán üzemanyagcellás technológián alapul, hidrogén “hajtja”, és a gyártó állítja, hogy egy feltöltéssel legalább 5000 munkaóra az élettartama. A hordozható, üzemanyagcellás generátor a Power Up szerint simán kiváltja az eddigi dízel aggregátorokat, és a hálózati áramtól elzárt felhasználási területeken kiváló eszköz lesz a kirándulóknak, a világtól elvonulóknak.
Kapcsolódó
Az UP400 nevű egység - mely nem az egyetlen “kiszerelés” a cégtől - 10 kilót nyom a mérlegen, és garantáltan működik a -20 és 52 Celsius fok közötti hőmérsékleti tartományban. Az egységeket a cég már be is árazta: 200 eurós kaucióval lehet beszállni ebbe a kalandba, de az UP400 teljes nettó ára 6500 euró.
A protoncserélő membrán üzemanyagcellás technológia lényege, hogy a folyamat elején az elektronokat a berendezés (ún. katalitikus eljárással) leválasztja a hidrogénmolekulákról, majd a pozitív töltésű protonok átjutnak a membránon a katódhoz, a negatív töltésű elektronok pedig nem, és így létrehozható a munkavégzéshez szükséges, kellő erősségű potenciálkülönbség.
A berendezéshez a hidrogént külső tartályokban tárolják, az üzemanyagcellák pedig párhuzamosan működnek egy akkumulátor modullal, ami valójában áramforrásként működik. A Power Up állítja, hogy az UP400 ideális megoldás lehet lakókocsikhoz, vitorlázáshoz és piknikezéshez. Nem kell nehéz és nagy méretű akkumulátorpakkot, sem pedig benzin vagy dízel üzemű, pöfékelő és hangos aggregátort cipelni, csak élvezni a szabadságot - tette hozzá Ivar Kruusenberg.