A Moody's indoklásában kifejti, hogy várakozása szerint az orosz hazai össztermék (GDP) a 2018-2019-es időszakban 1,7 százalékkal növekszik éves átlagban, és ezt alacsony inflációs ütem kíséri. Előrejelzésük szerint a rendszerszintű problémás követelésállomány-ráta az orosz bankszektor teljes kinnlevőség-portfolióján belül 9,6 százalékra csökken a következő 12-18 hónapban a tavalyi év végén mért 11 százalékról.
A hitelminősítő szerint a problémás hitelek aránya később még tovább süllyedhet, amikor az orosz jegybank a bejelentett tervek alapján végrehajtja több orosz nagybank problémás kinnlevőség-állományának és az alaptevékenységükhöz nem szorosan kötődő eszközeinek áttelepítését egy külön kialakítandó rosszhitel-kezelő pénzintézetbe - írta az MTI.
Kapcsolódó
A Moody's a tőkemegfelelési mutatók javulására is számít, tekintettel az orosz bankok megfelelő jövedelmezőségére és a hitelkihelyezés mérsékelt ütemű növekedésére.
A cég becslése szerint a kockázattal súlyozott eszközökhöz mért rendszerszintű tőkemegfelelési ráta 2019 végére 10,1 százalékra emelkedik a 2017 végén mért 9,7 százalékról.
A Moody's az idei év elején az orosz államadósság-osztályzat kilátását is felminősítés lehetőségére utaló pozitívra javította, mindenekelőtt azzal a véleményével indokolva a lépést, hogy az orosz makrogazdasági keretrendszer jól viselte az olajár-sokkokat és a szankciók hatásait.
A Moody's ezzel egy időben "Baa3/P-3"-ra emelte az orosz devizaadósság-kötelezettségekre megállapított besorolási országplafont az addigi "Ba1/NP"-ről. Ez a döntés azt jelenti, hogy az orosz gazdaságban honos kereskedelmi adósok az orosz államadósság "Ba1" szintű - a befektetési ajánlású kategória alapszintjétől egy fokozattal elmaradó - besorolásánál egy fokozattal jobb, vagyis befektetési ajánlású osztályzatot is kaphatnak a Moody's Investors Service-től.
A Moody's szerint ezt a lépést az indokolta, hogy mérséklődött a kockázata az oroszországi tőkekorlátozások bevezetésének vagy a devizatartalékok igénybevételét korlátozó egyéb kormányzati intézkedéseknek.
Nem sokkal később egy másik nemzetközi hitelminősítő, a Standard & Poor's visszaemelte Oroszország államadós-besorolását a befektetésre ajánlott kategóriába, a nemzetközi szankciókra és a nyersanyagár-ingadozásokra adott prudens szakpolitikai válaszintézkedésekkel indokolva a lépést. A cég a devizában fennálló hosszú és rövid lejáratú orosz szuverén adósságkötelezettségek osztályzatát az addigi "BB plusz/B"-ről egy fokozattal "BBB mínusz/A-3"-ra javította.
Ennek nyomán a nemzetközi intézményi befektetők szempontjából Oroszország ismét befektetésre ajánlott szuverén adósnak számít. A befektetési intézmények ugyanis általában két hitelminősítő osztályzatát veszik figyelembe annak meghatározásához, hogy egy adott szuverén vagy kereskedelmi adós besorolását befektetésre ajánlottnak tekintik-e vagy sem, és a harmadik piacvezető globális hitelminősítő, a Fitch Ratings az S&P lépése előtt is befektetési ajánlású kategóriában tartotta nyilván Oroszországot.