Az egekbe szöktek Kanada egyik legrégebbi vállalatának, a Hudson's Bay Company-nak (HBC) az eladásai, amióta a cég bejelentette, hogy országszerte felszámolja valamennyi áruházát. A vevők szinte rohamot indítottak a HBC színes csíkos termékeiért, és a kézzel készített gyapjú takaróktól kezdve a teraszernyőkig mindent elkapkodnak.

Az eBay-en a takarókat, amelyek általában 300 kanadai dollár körüli áron kaphatók, most több mint 1000 kanadai dollárért, vagyis mintegy 710 amerikai dollárért árulják – és meg is veszik őket.

A takarók színes csíkjai mára „az ország egy hatalmas fejezetének szimbólumává és jelképévé váltak” – magyarázta egy vásárló a BBC-nek. 

A kanadai termékekre is kivetett amerikai vámok amúgy is elindítottak egyfajta vásárlási mozgalmat a nemzeti áruk iránt, ezt erősítették fel az ország egyik legismertebb márkájának megszűnéséről érkező hírek. 

A HBC-csíkok láza miatt pedig olyannyira megnövekedtek a cég eladásai, hogy a vállalat képes volt törleszteni néhány adósságát – közel egymilliárd dollárral tartozik a hitelezőknek –, és hat üzletet meg tudott menteni a bezárástól.

Ennek ellenére 80 Hudson's Bay áruházat, valamint néhány Saks Fifth Avenue és Saks Off 5th üzletet kényszerülnek felszámolni.

Márpedig a HBC története igen régre nyúlik vissza. Az 1670-ben alapított cég kezdetben a tengerentúlon, az oxfordshire-i Witney városában készült gyapjútakarókkal kereskedett a helyi őslakos közösségekkel. A takarókat gyakran csíkozták indigó, vörös, kanári sárga és smaragdzöld színekkel, amelyek állítólag Anna királynő uralkodása alatt, 1702-1714 között voltak népszerűek.

Miután az egykori brit gyarmat önálló nemzetté vált, a HBC 1881-ben megnyitotta első üzletét Winnipegben. 1929-ben kezdték meg a takarók gyártását a  kiskereskedelem számára, és hamarosan a HBC csíkjai a lakberendezési tárgyak széles skáláján jelentek meg.

2008-ban az NRDC magántőke-befektető megvásárolta a vállalatot, eladásai azonban az online vásárlások térhódításával párhuzamosan csökkenni kezdtek.

„A kanadaiak, ha spórolni akarnak, olyan helyekre mennek vásárolni, mint az Amazon, a Walmart vagy a Dollarama”  magyarázta Bruce Winder kiskereskedelmi elemző a BBC-nek.

Ha pedig magasabb árkategóriájú árukat akarnak venni, akkor inkább közvetlenül egy márka weboldalára kattintanak

tette hozzá.

A vásárlók ugyanakkor abban reménykednek, hogy a takarók és az egyéb csíkos áruk iránti kereslet újraéledése második esélyt adhat a márkának.