Nagyon könnyű a légitársaságokat okolni azért, mert nagy a szektor károsanyag-kibocsátása, de általában a kormányok nem nagyon tesznek ez ellen - közölte Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója, az IATA következő elnöke a szervezet szöuli éves közgyűlésének szünetében tartott sajtótájékoztatón vasárnap, írta az MTI. A légtér töredezettségét sem sietnek megoldani és a fenntartható üzemanyagok terjedését sem támogatják.
A kormányok csak abban érdekeltek, hogy behajtsák a kivetett adókat, de itt az ideje annak, hogy elkezdjenek invesztálni a szektorba, hogy ezzel is támogassák a környezetvédelmi törekvéseket - mondta az új elnök.
Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója ehhez kapcsolódóan azt mondta, 1990 óta a felére csökkent az egy utasra jutó károsanyag-kibocsátás, 2020-tól karbonsemleges lesz a növekedés, 2050-re pedig a tervek szerint a 2005-ös szint felére csökkentik a károsanyag-kibocsátást akkor, ha ebben a kormányok is partnerek lesznek.
Az IATA a Boeing 737 MAX típusával kapcsolatos vizsgálatokat nem kommentálta, a légitársaságok közös fellépése a kártérítés megítéléséért pedig nem merült fel - mondta Alexandre de Juniac.
Évek óta romlik a légitársaságok nyereségessége
Az IATA csökkentette előrejelzését a légitársaságok év végére várható profitjára, a szövetség a korábbi 35,5 milliárd dollár összesített adózott nyereség helyett 28 milliárd dollárnyi eredményre számít.
A kerozin- és bérköltségek növekedése miatt jelentősen nőttek a cégek költségei, a bevételek azonban a nem, vagy alig emelkedő jegyárak miatt jelentősen nem változtak - mondta Brian Pierce, a légitársaságokat összefogó szervezet vezető közgazdásza. Az eredmény utasonként mindössze 6 dollár nyereséget jelent, és folyamatosan csökken: a 2016-os rekord év óta a cégek jövedelmezősége minden évben romlik.
Kiemelte az áruszállítási szektor nehézségeit is, amelyet elsősorban a határon átnyúló kereskedelem és a globális GDP növekedési ütemének csökkenése idézett elő, de az országok közötti kereskedelmi háborúk is kedvezőtlenül érintik az áruszállítási üzletágat. Példaként említette a globális légi áruszállítás 40 százalékát bonyolító Ázsia-Óceániát, ahol eddig az előző évhez képest 10 százalékkal csökkent a volumen. Brian Pierce elmondása szerint a teljes évben globálisan legfeljebb 0-1 százalék körüli bővülés várható a szállított áru mennyiségében - írta az MTI.