Az orosz sajtgyártó cégek profitja a csillagos eget ostromolja, miután az EU tagállamai és az USA ellen tavaly bevezetett élelmiszerimport-tilalom eltüntette a hipermarketekből az behozott sajtok jelentős részét - írja a Moscow Times. A sajttermékeink 80 százaléka lecserélődött idén a tavalyihoz képest - jelentette ki Andrej Golubkov, a piac high-end végén elhelyezkedő, hazai Azbuka Vkusa lánc sajtófőnöke. Ma négyszer annyi Oroszországban készült sajtot kínálunk, mint korábban - tette hozzá.

A megélénkült keresletnek köszönhetően majdnem 30 százalékkal, 180 ezer tonnára ugrott meg az orosz sajtgyártók termelése január és április között 2014 azonos időszakához képest - derült ki a Roszstat adataiból. Ez azonban csak az egyik oldala az éremnek, a másik - ami szintén a statisztikai hivatal jelentéséből derül ki - azt mutatja, hogy alaposan megnőtt a hamisított sajtok termelése is. Ezekben pálmaolajjal helyettesítik a tejet, kihasználva a gyenge élelmiszer-biztonsági szabályokat, illetve azt, hogy az oroszok minden megvesznek, ami olcsó.

Szédítő profitok

Az embargó előtt havonta két tonna Maasdam márkájú sajtot értékesítettünk a moszkvai kiskereskedőknek, ami felment három és fél tonnára - mondja az egyik gyártó menedzsere. A cég a hazai és a külföldi áruházláncoknak is szállít. Miután nem érkeznek ciprusi sajtok Oroszországba, el akarjuk foglalni a helyüket - folytatja az vezető. Óriási előrelépésként saját irodát nyitottak Moszkvában.

A siker más vállalatokat is elért. Egy szentpétervári gyár, amely évente kétezer tonna sajtot állít elő, 25 százalékos profitemelkedésről számolt be az első negyedévben. Miután dől a pénz hozzájuk, elhatározták, hogy olyan újfajta termékek gyártásába kezdenek, amelyekre korábban nem is gondoltak. Ezek közé tartozik a görög feta sajt.

A gyártás annak ellenére felfutott, hogy a tejtermelés 0,5 százalékkal zsugorodott Oroszországban az év első négy hónapjában a 2014-eshez képest. Erre reagálva az egyik cég úgy döntött, hogy saját kezébe veszi a dolgok irányítását: vásároltak négyezer kecskét, amelyek segítségével saját maguk termelik meg a nyersanyagot.

Küszködő áruházláncok

Nem kevesebb, mint 350 sajtmárkát kellett helyettesítenünk, amikor a kormány betiltotta az európai és az amerikai importot - mondja az Azbuka Vkusa képviselője. Az Auchan orosz leányvállalatának pr-menedzsere arról számolt be, hogy sajttermékeik negyedét jelenleg Fehéroroszországból, Argentínából, Uruguayból és Svájcból szerzik be, amelyeket nem érint az importtilalom. A francia láncnál - amely az alacsony és közepes jövedelmű oroszok áruháza - egy orosz sajt, a Lamber a legnépszerűbb. Az Azbuka Vkusa pénzes vevői ugyanakkor a svájci termékeket részesítik előnyben.

Trükkös sajtok

A hazai sajtok olcsóbbak lettek az elmúlt egy évben, ami részben a rubel gyengülésének köszönhető, részben azonban annak, hogy sok a trükkös gyártó. A Roszstat adatai szint 2015 januárja és 2014 januárja között 37 százalékkal nőtt a pálmaolajimport, amelynek hátterében nem kis részben az áll, hogy a sajtgyártók egy része ezzel helyettesíti a tejet. Az sem tartja vissza őket, hogy szakértők szerint egyes pálmaolajok szív- és érrendszeri betegségeket okozhatnak. Azért tudják eladni gyanús áruikat, mert Oroszországban nem megoldott ennek a terméknek a minőségi ellenőrzése.

A piacot elárasztottak a trükkös sajtok, amelyek ára akár harmadával alacsonyabb lehet az igazi sajtokénál - mondja az egyik igazi gyártó képviselője. Emiatt azonban ők is kénytelenek voltak mérsékelni az áraikat. Ennek azonban az lett a következménye, hogy kevesebb forrásuk marad beruházásokra, pedig az importtermékek eltűnése nyomán maradt piaci űrt üzemeik bővítésével tudnák kihasználni. A kormány némi készpénzzel igyekszik besegíteni, amit a cégek örömmel zsebre tesznek.