A Benin kulcsfontosságú kikötővárosában, Cotonouban mindig nagy a nyüzsgés. A dokkokban álló hajókra kakaót, rizst és gyapotot tartalmazó zsákokat raknak fel - ez adja a forgalom legnagyobb részét. Ezzel párhuzamosan azonban folyik egy másik igen élénk tevékenység is: az Európából és az Egyesült Államokból érkezett használt autók kirakodása. Az autók igen nagy részét adják a kikötő forgalmának - idézi beszámolójában a BBC Clement Godonout, a Grimaldi hajózási társaság benini képviseletének vezetőjét.
A behozatal a 2010-es 200 ezer autóról 2013-ra 314 ezerre szökött fel. Ez nem kis növekedést kevesebb mint négy év alatt - értékeli a helyzetet a menedzser. Hivatalos adatokhoz nem igazán lehet hozzájutni, ám becslések szerint havonta 25 ezer használt autót tesznek partra az importőrök Beninben. A célország persze nem a nadrágszíjparcella alakú kis ország, hanem a régió legnagyobb állama, a szomszédos Nigéria. Odatart a verdák 80-90 százaléka.
Hatástalan szigor
Benin a nyugat-afrikai használtautó-behozatal legfőbb csatornája, ezen belül a nigériai import legnagyobb közvetítő útvonala. Ugyanakkor a bővülő autókereskedés jogi háttere meglehetősen ködös. Benin és Nigéria között tavaly diplomácia összetűzés robbant ki a használt autók ügyével kapcsolatban, az utóbbi ország vámhatósága azzal vádolta az előbbi kormányát, hogy bűnrészességet vállal a Nigériába irányuló autócsempészetben.
A vita forrása az, hogy Nigéria magas vámot vetett ki az autóimportra, aminek megkerülése a lagoszi kormányon kívül mindenkinek érdeke. A Cotonoutól kevesebb mint fél órányi autózásra lévő nigériai határon százszámra állnak a szomszédos országba szánt autók. Szélvédőjükön feltűnő feliratok hirdetik, hogy Nigerbe, a Nigériától északra lévő afrikai államba szánják őket nigériai tranzittal.
Szürkéből feketébe
Valójában igen kevés autót akarnak valóban Nigerben eladni - állítja Stephen Golub az amerikai Swarthmore College közgazdasági professzora. Az Európából és az USA-ból származó autók legnagyobb részét Beninból és szomszédos Togóból Nigériába csempészik. Útban állítólagos úti céljuk, Niger felé valahogy ott maradnak.
A benini üzletemberek legálisan importálják az autókat Európából, majd illegálisan exportálják Nigériába - ért egyet az előtte szólóval Boulel Toure, a Világbank Beninben dolgozó vezető elemhője. Az ok a magas vám, illetve az, hogy Nigéria betiltotta a tízévesnél öregebb autók bevitelét. Az üzleten jól keresnek az importőrök, a közvetítő kereskedők, a viszonteladók és a hajózási cégek, ami erősen ösztönzi a jogszabályok megkerülését. A határ mentén lévő autókereskedésekben egymás lábán taposnak a vevők - többségük Nigériából ruccant át autót venni.
Vigyázat, lőnek!
Színezi a képet, hogy a Cotonoutól kivezető utakon korábban igencsak elszaporodtak a fegyveres rablások. Ezért az elmúlt időszakban majdnem minden nap katonai kísérletet adnak az kereskedésekbe tartó használtautó-konvojok mellé. A szervizeket is figyelembe véve több ezer embert eltartó bizniszre azonban súlyos csapást mérhetnek az érintett országok kormányai. A Nyugat-afrikai Államok Gazdasági Közössége, amelynek tagja Benin és Nigéria is, azt tervezi, hogy jövőre egységes vámot vezet be. Ha ez megtörténik, akkor Benin elveszti versenyelőnyét szomszédjával szemben.