A jelentés - melyet a fenntartható közlekedésért kampányoló Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport & Environment) 2013. március 13-án tett közzé - elmagyarázza, honnan e különbség a tényleges használat során mért széndioxid-kibocsátási értékek és a teszteredmények között. A gyári adatokat veti össze azokkal az értékekkel, melyeket egy független laboratórium azonos tesztkörülmények között mért hat új, a szabványoknak megfelelő autón.
Az eredmények azt mutatják, hogy a hivatalos tesztek (melyeket speciálisan erre a célra kialakított járműveken végeznek) széndioxid-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási értékei átlagosan 23 százalékkal alacsonyabbak, mint azok az értékek, melyeket független tesztelők normál használatra gyártott személyautókon végeztek úgy, hogy nem a teszteljárás rugalmas keretei adta lehetőségek kihasználása volt a cél. A független tesztelők eredményei igen közel vannak a valós használatban tapasztalt átlagértékekhez.
A jelentés szerint az autógyárak húszféleképpen is tudják "kreatívan" újraértelmezni a teszteljárásokat, vagyis megtalálni a kiskapukat a jelenlegi szabályokban, hogy aztán előnyösebb környezetvédelmi kategóriába sorolhassák a járműveket. Néhány példa a trükkökre: az ajtók körüli réseket és a hűtőrácsot ragasztószalaggal fedik le; túl keményre fújják a gumikat; átállítják a kerékfelfüggesztést és a fékeket; speciális kenőolajat használnak; minimálisra csökkentik a jármű súlyát; a tesztelést nagy tengerszint feletti magasságokon, irreálisan magas hőmérsékleten és szuper sima felületű tesztpályákon végzik.
A jelentés megállapítja, hogy a jelenleg érvényes teszteljárások nem felelnek meg a célnak, továbbá hogy az ezekben fellelhető kiskapukat azonnal meg kell szüntetni, az új személyautókat és kisteherautókat pedig valóságnak megfelelő körülmények között újra kell tesztelni.
A jelentés bizonyítja, hogy az európai autógyártók azzal, hogy manipulálják a teszteredményeket, becsapják a saját vevőiket, mivel ez a gyakorlat több ezer eurós üzemanyag-többletköltséget eredményez a várthoz képest az autósok számára - nyilatkozta Greg Archer, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) környezetbarát közlekedési osztályának igazgatója. A jogalkotókat is megtévesztik, mivel a személyautók és kisteherautók a széndioxid-kibocsátás csökkentését előíró európai uniós jogszabályoknak csak laboratóriumi körülmények között képesek megfelelni, közúti körülmények között nem - tette hozzá a szakember, aki szerint a bizalom helyreállításának egyetlen módja az, ha megszüntetjük a kiskapukat a tesztelési eljárások szabályaiban és ezzel elejét vesszük a további csalásoknak.
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség 2016-tól egy új könnyű jármű tesztelési ciklus (World Light Duty Test Procedure - WLTP) bevezetését indítványozza, továbbá szorgalmazza az új személyautók párhuzamos tesztekkel történő ellenőrzését.