Számos dolgot utálnak az emberek a légi utazással kapcsolatban kezdve attól, hogy ehetetlen kaját kapnak egészen addig, hogy egyáltalán nem kapnak enni. A jegyvásárlási szerződések apró betűs részeiben elrejtett pluszköltségek szintén előkelő helyet foglalnak el a kifogások listáján, nem beszélve az utastársakról, akiket órákon át el kell viselni. Mindez nem maradt hatástalan a légitársaságok megítélésére.
Az amerikai fogyasztók elégedettségét mutató American Customer Satisfaction Index arról tanúskodik, hogy az emberek nem szeretik a légitársaságokat - írja a MarketWatch. A mutató 43 iparágat állít sorrendbe annak alapján, hogyan vélekednek róluk ügyfeleik. A rangsorban a légitársaságok a 40 helyre kerültek, csak az internetszolgáltatókat, a közösségi médiát és az előfizetéses tévécsatornákat kínáló cégeket tudták megelőzni.
Csúnya trükkök
A részletes felmérésből az is kiderül, mivel a legelégedetlenebbek az utasok: az ülésekkel. Azzal, hogy kényelmetlenek, ami a repülés legkellemetlenebb részévé teszi az út végigülését. A magyarázat abban keresendő, hogy a turistaosztályokra vékonyabb, könnyebb üléseket szereltetnek be a cégek, hogy takarékoskodjanak az üzemanyaggal, továbbá csökkentik a lábteret, hogy több utast szállíthassanak el - mondja George Hobica, az AirfareWatchdog.com portál alapítója.
A legolcsóbb helyeket annyira kényelmetlenné tették a légitársaságok, hogy ezzel rászorították az utasokat a drágább, turista plusz és üzleti osztályok igénybevételére - teszi hozzá. Más szóval a kényelmetlenséget arra használják fel, hogy növeljék a profitjukat. Így aztán első látásra úgy tűnik, hogy csak ráfizetéssel lehet kényelmesebb üléshez jutni. Ez azonban nem igaz.
"Szorult helyzet"
Az utasok majdnem negyven százaléka úgy nyilatkozik, hogy a több lábtér a legfontosabb szempontja, amikor járatot választ egy repüléshez - mondja Jamie Counter, a TripAdvisor.com egyik vezető munkatársa. Ő azt tanácsolja: mindenekelőtt nézzük meg mit kínálnak az egyes légitársaságok. Az USA-ban a lábtér szempontjából a JetBlue a legnagyvonalúbb, amely 34 hüvelykes (85 centiméter) hellyel csábítja az embereket. A többi cég jellemzően ennél nagyjából öt centivel kisebb lábteret kínál. Az ülések szélességében nincs ilyen különbség: minden légitársaságnál 42-45 centi szélesek.
További lehetőség a repülőgépek típusának figyelembevétele. Counter felhívja a figyelmet arra, hogy az Airbusok - szemben a Boeingekkel - általában nagyobb helyet kínálnak, ám ez messze nem magától értetődő. A különböző légitársaságok ugyanis eltérő belső berendezéssel rendelik meg a gépeket. Ezzel kapcsolatban a SeatGuru.com-on találhat útmutatót az érdeklődő.
A kisebb regionális repülőgéptípusok kerülendőek. Ez a szabály Counter szerint általánosnak tekinthető: széltében és hosszában is kisebb ülőhelyet kínálnak, mint a nagyobb gépek. Más szóval nagyon "szorult helyzetbe" kerülhet, aki ezeken utazik.
Ügyes trükkök
Megvan a módja annak is, hogy egy fillér pluszfizetés nélkül jobb helyhez jussunk a ránk váró repülőgépen - állítja Brian Kelly, a ThePointsGuy.com alapítója. Kérjük meg - nagyon óvatosan és persze idejekorán - a személyzetet, hogy ültessen bennünket az elválasztó falhoz - a turistaosztályok első sora -, ha egy mód van rá. Ezek a sorok jellemzően nagyobb lábterek kínálnak. Ugyanez a helyzet a kijáratnál lévő ülésekkel, ám erre sajnos már a légitársaságok is rájöttek, ezért gyakran felárat kérnek az ide ülőktől.
További trükk, hogy kiderítjük, mennyire van tele a gépünk - ebben segíthet az ExpertFlyer.com weboldal. A kellően üres utastérben találhatunk üres sorokat, amelyek elfoglalása érdektelenné teheti az egyes ülésekhez tartozó lábtér hosszát. Figyelhetünk olyasmire is, hogy a lehajtható ülések általában kényelmesebbek azoknál, amelyek csúsztatással variálhatók.
Végül azonban elkerülhetetlenül eljutunk ahhoz a lehetőséghez, hogy fizetünk a jobb helyért. Ez a repülőút hosszától 15 és 100 dollár közötti összeget kóstálhat. A repülés idejével mindenképpen célszerű számolni. Előfordulhat, hogy papíron csak egy óráig tart egy út, ám a nagy forgalom miatt akár ennek háromszorosára húzódik. Ezért megbánhatja az utazó, hogy sajnált 20 dollárt egy kényelmesebb ülésre. A tipikus késésekről a FlighStats.com-on tájékozódhatunk - mondja Hobica.