Némi kavarodást okoztak az indiai Tata Motors Ltd. tulajdonában lévő Jaguar Land Rover (JLR) termelésbővítéséről érkezett friss hírek. A csütörtöki bejelentés szerint Ausztria lett a nyertes, az ottani Magna Steyr üzemében készülhetnek a luxusautók. Ez az egység azonban - amint arra a Totalcar.hu-s kollégák felhívták a Napi.hu figyelmét - egy viszonylag kis kapacitású, bérgyártással foglalkozó üzem. Két projektről van tehát szó: egy viszonylag gyorsan beindítható bérgyártásról, valamint egy új JLR-üzem felépítéséről amely a Financial Times korábbi értesülése szerint évi legalább 250 ezer kocsit gyárthatna. (Érdekesség, hogy Ausztriáról, mint potenciális helyszínről márciusban már írt a Birmingham Post, amely Törökországot is esélyesként említette.)
Győr lehet a befutó?
Az ausztriai ügylettel az indiai-brit csoport valójában időt nyerhet új európai üzeme helyszínének kiválasztásához - írta a brit Autocar. A neves brit autós portál szerint ráadásul nem szálltak el a magyar remények: forrásai szerint a JLR vezetői két helyszínben gondolkodnak, amelyből az egyik Győr közelében lehet. Ha ezt választanák, a portál szerint kihasználhatnák az Audi beszállítói bázisa jelentette előnyöket - más kérdés, hogy a kellő számú, megfelelően képzett munkaerő megtalálásával már gondban lehetnének. A lap szerint ezen kívül Lengyelország van még versenyben, ám erről több információval nem rendelkeznek. A JLR-es források szerint az ausztriai és a tervezett közép- vagy kelet-európai gyártás nem a Nagy-Britanniával szembeni bizalmatlanság jele (voltak korábban olyan értelmezések, amelyek szerint a brit bérharcokat elégelte meg a cég), pusztán arról van szó, hogy a BMW és a Mercedes példáját követve szélesítené gyártóbázisát. A JLR egyébként már Kínában is gyárt autókat, valamint jelenleg épül egy üzeme Brazíliában.
Vagy mégis kiestünk?
Lengyelországban viszont úgy tudják, Magyarország kiesett és a befektetőket új törvényi szabályozással is csábítani igyekvő Szlovákiával vannak versenyben. Janusz Piechocinski miniszterelnök-helyettes - cégnevet nem említve - azt közölte ugyanis, hogy a több mint 1,85 milliárd dolláros beruházásért Lengyelország és Szlovákia maradt csak versenyben. Kétség azonban még mindig maradt, mert sajtóértekezletén végig kitartott amellett a formula mellett, hogy "egy bizonyos ázsiai befektetőről" van szó, amelyet nem nevezhet meg - a szakértők szerint az említett nagyságrend alapján kizárólag a Tatáról lehet szó.
Mint mondta, a lengyel motorizáció történelmének legnagyobb beruházásáról lenne szó, ha megkapnák az üzletet, amely 2019-től évi 350 ezer autót bocsátana ki. A tárgyalások hatodik fordulóját hétfőn tartják - tette hozzá a hírhez a PAP lengyel hírügynökség. Ennek keretében tájékoztatják a potenciális befektetőt arról, milyen állami támogatásban részesülhet az üzemük az uniós szabályok alapján.
Vagy már megint csak kavarnak?
Úgy tűnik, továbbra sem tud senki semmi biztosat a JLR-gyár helyszínéről, hiszen abban semmi újdonság nincs, hogy a befektető Szlovákiával, Lengyelországgal és Magyarországgal tárgyal. Igaz, annyi változás mégis történhetett a Financial Times májusi híréhez képest, hogy Csehországot immár nem említik a potenciális jelöltek között. Emlékezhetünk arra is, hogy szintén májusban közölték szlovák források, hogy csak Szlovákia és Lengyelország maradt versenyben.Arra, hogy a magyar kormány is tárgyalásokat folytat a beruházásról, a Külgazdasági és Külügyminisztérium korábbi, szokatlanul éles hangú közléséből is lehetett következtetni. A korábbi hírek szerint Szijjártó Péter tárcavezető személyesen is lobbizott Indiában.
Az egyes hírek értékeléséhez nem árt emlékezni arra, hogy az Apollo Tyres kapcsán is sokáig folyt a találgatás arról, hogy Szlovákia vagy Magyarország lesz-e a befutó, és végül nem is egy céges vagy kormányzati közlésből derült ki, hanem az Európai Bizottság állami támogatást engedélyező határozatából. A magyar kormány 2014 júniusában közölte támogatási terveit Brüsszellel, amely szeptemberben adott zöld jelzést.
A nagy üzemépítés sorsa a lengyel politikus nyilatkozata szerint még kérdéses, a végső döntés ez év harmadik negyedének végéig várható - írta a Parkiet című varsói lap.
Ha a csatát Lengyelország nyeri meg, az a Reuters szerint több mint 50 százalékkal emeli meg a helyben készült személyautók számát. A Volkswagen, a General Motorshoz tartozó Opel és a Fiat tavaly több mint 578 ezer autót gyártott tavaly lengyel földön. Szlovákiában 973 ezer, Magyarországon 432 ezer autó (Mercedes: közel 150 ezer, Audi: 135 ezer, Suzuki: 147 ezer) készült az elmúlt évben.