Sötét adatokat jelentetett meg az európai autóeladásokról az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA). A gyártók az elmúlt év utolsó hónapjában 6,4 százalékkal értékesítettek kevesebb új autót, mint egy évvel korábban, 2011 egészében pedig 1,7 százalékkal zsugorodott a piac 2010-hez képest. Ez azt jelenti, hogy összesen 13 millió 111 ezer új autó talált gazdára Európában az elmúlt évben.
A legnagyobb részpiacok Németország kivételével kisebbek lettek. Franciaországban 2,1, Nagy-Britanniában 4,4, Olaszországban 10,9, Spanyolországban 17,7 százalékkal adtak el kevesebb autót, mint egy évvel korábban. Európa legnagyobb autópiaca azonban 8,8 százalékkal hízott. A listát így magasan vezeti Németország, 3,173 millió autóval, a második Franciaország, 2,251 millióval, a harmadik Nagy-Britannia 1,941 millióval.
Luxemburg is veri Magyarországot
A visegrádi országok közül Lengyelországban több mint 12 százalékkal - 277,4 ezerre - estek az autóeladások, míg a tízmillió lakosú Csehországban 2,4 százalékkal, 173,3 ezerre, az ötmillió lakosú Szlovákiában 6,5 százalékkal, 68,2 ezerre nőttek az értékesítések.
Magyarországon 3,7 százalékos növekedést és 45,1 ezer autó eladását jegyezték fel az ACEA statisztikusai. (Iparági forrásaink szerint ennek mintegy 70 százaléka flottavásárlások keretében kelt el.) Hasonló mennyiségű új autó - közel 50 ezer - kelt el a félmillió lakosú Luxemburgban, a kétmilliós Szlovéniában több mint 58 ezer, a tizenegymilliós Görögországban, ahol a válság miatt közel egyharmadával zsugorodott a piac, majdnem 100 ezer autót adtak el.
Fekete év a franciáknak és az olaszoknak
A márkák sorrendje nem változott, azonban súlyuk azonban - hazai piacaik alakulásának megfelelően - módosult. A Volkswagen két százalékponttal, 23,1 százalékra növelte piaci részesedését, míg a Peugeot-Citroené egy, a Renault-é 0,7, a Fiaté 0,8 százalékponttal csökkent. Vége a Dacia nagy menetelésének: fél százalékkal - 246 ezerre - csökkentek eladásai 2011-ben 2010-hez képest.
A koreai Hyundai és Kia együtt 670 ezer autót adott el, amivel megelőzik a legnagyobb japán, a Toyota 523 ezerre zsugorodott értékesítését. A Honda ötödével, a Mazda negyedével adott el kevesebb autót, mint egy évvel korábban, a Suzuki közel 10 százalékkal zsugorodva 166,5 ezer autót értékesített Európában.