Májusban is folytatódott az újautó-regisztrációk számának csökkenése Európában: az EU- és EFTA-tagállamokban 1,15 millió gépkocsira került rendszám, ami az egy évvel korábbinál 8,4 százalékkal kevesebb. Az öthavi 5,6 milliós mennyiség 7,3 százalékos elmaradást takar 2011 azonos időszakához képest - derül ki az európai autógyártók szövetsége, az ACEA adataiból.
Májusban a legtöbb piac szűkült, a nagyobbak között csupán a brit eladások emelkedtek. Az öthavi adatok alapján kissé más a kép: a németországi statisztika stagnálást, a brit növekedését mutat, miközben a francia és az olasz mínusz már a 20 százalékot közelíti.
Az elmúlt években az EU-hoz csatlakozott 12 ország összesített piaca továbbra is marginális, január-májusban 332 ezer új gépkocsit helyeztek forgalomba, szemben az EU-15 5,1 milliós darabszámával. Igaz, az utóbbi 8,4 százalékkal múlja alul az egy évvel korábbit, míg az előbbi bő 6 százalékos többletet jelent.
Magyarországon 22,8 ezer autóra került rendszám, ami éves szinten 20,4 százalékos emelkedésnek felel meg. (A hazai autóeladásokkal kapcsolatos részletes elemzésünk itt olvasható.) Ezzel a magyar piac az EU legtempósabb bővülését mutatta fel. (Európában Izland az első, közel 77 százalékos ugrással - igaz, ez is csak 3,3 ezer kocsit jelent.) A szlovák és szlovén piac így is néhány ezer darabbal meghaladja a hazait, miközben Csehországban a magyarországihoz képest bő háromszor több autóra, 76,1 ezerre mutatkozott kereslet. A Magyarországéhoz hasonló népességű Görögországban 40 százalékkal zuhantak az eladások, ám így is közel 27 ezer autó talált vevőre.
A vezető gyártók között - minden bizonnyal a hazai piac látványos zsugorodásával összefüggésben - a franciák eladásai kétszámjegyű ütemben estek vissza, de ugyanez igaz a GM-re és a Fiatra is, miközben a VW-csoport esetében csak kismértékű volt a csökkenés. A kisebb szereplők között nagyot lépett előre a Kia, öthavi eladásai negyedével múlták felül az egy évvel korábbit. A Suzuki ugyanakkor folytatta visszaszorulását, és immár csak feleannyi, 70 ezer autót ad el Európában, mint dél-koreai konkurense. Maradva a hazánkban érdekelt gyártóknál, a Mercedes és az Audi is növelni tudta eladásait.
Csoport | Darab | Vált. (%)* | Piacrész (%) |
VW | 1 358 984 | -1,9 | 24,1 |
PSA | 675 323 | -14,9 | 12,0 |
Renault | 469 103 | -19,4 | 8,3 |
GM | 463 522 | -11,2 | 8,2 |
Ford | 447 952 | -8,2 | 7,9 |
FIAT | 375 795 | -16,6 | 6,7 |
BMW | 338 718 | -0,6 | 6,0 |
Daimler | 284 846 | +2,0 | 5,0 |
Toyota | 244 876 | -4,5 | 4,3 |
Nissan | 194 413 | -5,8 | 3,4 |
*2011 azonos időszakához képest Forrás: ACEA |