A német Volkswagen AG idén letaszítja a világ legnagyobb autógyártójának járó trónról a japán Toyota Motor Corp.-ot - jelentette a Financial Times három vezető autóipari tanácsadó cég előrejelzésére hivatkozva. A siker részben a VW feltartóztathatatlannak látszó előrenyomulásával, részben a Toyota gyártási és alkatrész-ellátási gondjaival magyarázható, amit a márciusi földrengés és cunami okozott. Ezzel a Toyota és a General Motors harca a vezető szerepért, ami az elmúlt éveket jellemezte, háromszereplős játékká válik.
Öt éve sehol nem volt a VW
A trónfosztás lehetősége különösen nagy fordulat annak tükrében, hogy öt évvel ezelőtt senki sem gondolta volna a német autógyártóról, hogy valaha képes lesz eljutni az elsőség kapujába. A céget úgy tartották számon, mint amelynek versenyképességét aláássa, hogy az ágazatban az egyik legmagasabb bérköltséggel termel, és hogy menedzsmentjét belső harcok szaggatják.
Martin Winterkorn, a VW vezérigazgatója 2008-ban jelentette be, hogy 2018-ra a világ legnagyobb autógyártójává akarják tenni a német nagyvállalatot, ám ezt senki sem vette komolyan, minthogy a cég akkor hárommillióval kevesebb autót gyártott, mint japán riválisa. A VW azonban azóta a kínai autópiac legnagyobb szereplőjévé vált és idén még a gyengélkedő európai újautó-piacon is növelni tudta eladásait nyolc százalékkal. Emellett erősíteni igyekezett amerikai jelenlétét.
Egy alapon a Skodától az Audiig
A Volkswagen az egyik legnagyobb művésze a közös platformra épített gyártásnak az iparágban: A Skodától és a Seattól kezdve az Audiig és a Bentley-ig képes megosztani az azonos alapokat, amivel jelentősen javítja méretgazdaságosságát. A cég az elmúlt két évben megúszta a nagy menedzsmentátalakulásokat, amelyeken a GM és a Toyota átesett - az előbbi 2009-es csődje, az utóbbi 2010-es visszahívási botránysorozata nyomán formálta át vezetőségét. Fekete pöttyként csak a Porschéval tervezett egyesülés körüli zűrzavar és a Suzukival kötött szövetség felbomlása jelenik meg a VW bizonyítványában.
Mindezek alapján a JD Power szerint 2011-ben a VW lesz a világ legnagyobb autógyártója, 7,8 milliós eladással, 10,5 százalékos világpiaci részesedéssel, a második helyre a GM futhat be 7,2 millió autóval, a harmadik a Renault-Nissan páros lehet 6,8 millióval, a negyedik a Toyota 6,7 millióval. Az IHS Automotive és a PwC Autofacts VW-GM-Toyota sorrendet vár. Az elemzők szerint a japán cég jövőre visszavághat, miután helyreáll termelési rendszere.