Oroszország azt tervezi, hogy újrakezdi a szovjet időkben tervezett Tu-160-as szuperszonikus stratégiai bombázó repülőgép gyártását - jelentette a Moscow Times. A típus új változata korszerűsített tartalmára utalva a Tu-160M2 nevet kapta. Első darabjai 2023 után gördülhetnek le a gyártósorokról - derült ki Jurij Boriszov védelmi miniszterhelyettes szavaiból. Szerinte a frissítés eredményeképpen lényegében egy új repülőgépet kapnának.
A bejelentés nem meglepő annak tükrében, hogy a megnövelt védelmi büdzsének köszönhetően az orosz katonai vezetők ismét szórhatják a pénzt. Vlagyimir Putyin államfő azt várja a hadseregtől, hogy az éveken át tartó pénzügyi éhezés megszűntével visszanyerje korábbi erejét. Ennek jegyében a Krím tavaly tavaszi elfoglalása után felújították az orosz bombázók járőrözését a nemzetközi légterekben - ezekben az akciókban a meglévő Tu-160-asok is részt vettek.
Fehér hattyú, más néven gumibot
Ez a repülőgéptípus volt az utolsó bombázó, amelyet még a Szovjetunióban terveztek a múlt század hetvenes éveiben. Szuperszonikus gyorsasága mellé változtatható szárnyak párosulnak, ami javítja manőverezési képességét kis sebességeken. A gépet, amelyet az oroszok fehér hattyúnak hívnak, a NATO pedig Blackjack (gumibot) kódnéven tart nyilván, nukleáris fegyverek szállítására tervezték. Végül 15 darab készült el belőle a Szovjetunió összeomlásáig, majd még egy a kilencvenes évek elején.
A Tu-160-ast az amerikai B-1 ellenfelének szánták. Az utóbbi gyártását előbb leállították, majd a Reagan-kormányzat fegyverkezési programjában újraindították a fejlesztést, és végül B-1B néven 100 darabot gyártottak a gépből. Ebből ma hatvan valahány repül - várhatóan a 30-as évekig maradhatnak szolgálatban. A gépeket a jetfly.hu cikke szerint a gyártó, a Boeing 680 millió dolláros szerződés keretében 2006-ban korszerűsítette. Egy B-1B ára 1998-as adatok alapján 283,1 millió dollár.
Elárvult gyártósorok
A Tu-160-as gyártósorai nagyjából 25 éve üresen konganak a kazahsztáni repülőgépgyárban. Orosz katonai vezetők egy ideje beszélnek arról, hogy újrakezdik a gyártást, de hogy mikor, arról csak most beszélt a miniszterhelyettes. Viktor Bondarev, az orosz légierő parancsnoka szerint legalább 50 gépre tartanának igényt.
Nem kis zűrzavarra utal, hogy a védelmi tárca nemrégiben még egy teljesen új géppel, a PAK DA-val akarta helyettesíteni a kiöregedő Tu-160-asokat. Ezek gyártása is 2023-ban kezdődött volna vagy fog kezdődni. Bondarev a múlt héten arról beszélt, hogy a két projekt kéz a kézben fog futni, ám szakértők szerint ez elviselhetetlenül magas költségekkel járna.
A kétségeket erősíti, hogy a United Aricaft Corporation állami légiipari vállalat, amely a gépek sárkányát építené - akármelyik típus mellett is döntsenek -, nem kommentálta a projektekkel kapcsolatos információkat. A gépek számos részegységének gyártásáért felelős, szintén állami tulajdonban lévő Technodinamika szintén nem kommentálta a Tu-160M2-vel kapcsolatos kérdést, de jelezte, hogy kész bármit gyártani, amire szükség lehet.