A lakossági szolgáltatások már ma is veszteséget termelnek a bankok számára - állítja az az IFUA Horváth & Partners által megkérdezett német, osztrák és svájci bankszakemberek ötöde, akik szerint ezért az ágazat szereplőinek több mint kétharmada fiókbezárásokra készül, ennek mértéke elérheti a 30 százalékot. A válaszadók 70 százalék fölötti arányban terveznek akár 20 százalékos létszámcsökkentést is. (Magyarországon 2008 és 2015 között a bankok 23 százalékkal csökkentették fiókjaik számát, és további fiókbezárásokat terveznek.)
A költségtakarékosság azonban nem elegendő a kívánt eredmény eléréséhez, emiatt a felmérésben résztvevő pénzintézetek kétharmadánál díjemelést is tervbe vettek. Ebből azonban az internetes bankolás kimarad: az érintettek 60 százaléka továbbra is kínál ingyenes online számlavezetést.
A felmérésről
Az IFUA Horváth & Partners szakértői Németországban, Ausztriában és Svájcban kérdeztek meg több mint 50 banki felső vezetőt a lakossági szolgáltatások jelenlegi helyzetéről és az elkövetkező években várható változásokról.A személyes tanácsadás is veszít jelentőségéből, ennek szerepét növekvő arányban veszik át az online, automatizált ajánlatok. Ezek költsége jóval alacsonyabb, és a fiatal, internetszerető ügyfelek számára természetes is. A bankszakemberek 80 százaléka számol azzal, hogy a tanácsadóik egyre inkább videón és telefonon tartják majd a kapcsolatot az ügyfelekkel, illetve chatelnek velük.
Sőt, Huba Eörs, az IFUA Horváth & Partners Kft. ügyvezető partnere szerint elképzelhető a költözés is, mivel egyre fontosabb kérdés az elhelyezkedés. A minél megfelelőbb helyszín kiválasztásában pedig geolokációs elemzések segítenek, amelyben ugyanúgy beletartoznak a belső (például ügyfelek lakóhelye, cégek telephelye) és a külső adatok (például közösségi közlekedési útvonalak, más pénzintézetek fiókjainak elhelyezkedése) is.