A mesterséges intelligencia (MI) eszközei már nemcsak szöveget, képeket, hanem zenét is képesek generálni, ezzel pedig teljesen új területeket nyílnak meg a művészvilágban, vagy mégsem?
A generatív MI szoftverek fenyegetést jelenthetnek a zenei piacon, ugyanis lemásolhatják az emberek által készített zenéket, amelyek túlságosan szélessé tehetik a piacot, miközben engedély nélkül használják fel az énekesek hangját.
Az adatokat egyébként statisztikai valószínűség alapján generálják ezek a csetbotok.
Egyesek ezt szellemi tulajdon ellopásának tekintik – számolt be róla a The New York Times. Például a Universal Music Group nemrég felszólította a zenei streaming platformokat, köztük a Spotify-t és az Apple-t, hogy tiltsák meg az AI-rendszereknek, hogy a zenéit átvegyék.
A zeneipar visszavág?
A jelenlegi szabályozás szerint ha valaki egy zeneszerző jogvédelem alatt álló zenéjét egy MI szoftverbe feltölti, azért, hogy az új dalokat hozzon létre, akkor
megsérti a művek reprodukálására vonatkozó szabályozásokat
– véli a Vistex által megkérdezett Jeff Becker, a Swanson, Martin & Bell szórakoztatóipari ügyvédje.
Az MI-zenék megjelenése miatt a szerzői jogi törvények felülvizsgálatra és módosítására lehet szükség nemzetközi szinten.
Grimes nem akadályozza meg, hogy felhasználják a hangját
A kanadai énekesnő 50 százalékban osztozna a hangját használó mesterséges intelligencia által generált dalok nyereségén.
Ezt azonban csak azért tudja megtenni, mert nincs kiadója és ezáltal jogi kötöttségei sem – húzta alá Twitter bejegyzésében.
Részleteket nem árult el arról, hogy pontosan hogyan működnének ezek a megállapodások, de szerinte a profitmegosztás csak a legnépszerűbb, futótűzként terjedő zenékre vonatkozna.
Már most is keringenek olyan zeneszámok a neten, amik az én hangommal készültek
– tette hozzá az énekesnő.
Nem Grimes egyébként az első. Holly Herndon 2021-ben már tett egy kísérletet, amiben megmutatta saját hangját Holly Plus néven. Az énekesnő a platformon lehetővé teszi, hogy a felhasználók hangfájlokat töltsenek fel és egy új, az ő hangján énekelt változatot töltsenek le. A modellből azonban csak az ő szervezete profitálhat.
Hátborzongató, hogy már észre sem lehet venni a különbséget
A Heart on My Sleeve című dal a leghangosabb példája annak a szürke zónás műfajnak, amely az elmúlt hónapokban robbant ki: házi készítésű számok, amelyek részben vagy egészben generatív mesterséges intelligencia technológiát használnak a zene elkészítéséhez.
Közben Rihanna hangjával az MI egy Beyoncé dalt énekelt, míg Kanye West a Hey There Deliah-t. A hivatalos streaming szolgáltatókról már letörölték ezeket a számokat, ahogy a fenti képen is látszik.
A kérdés csak az, hogy sikerül-e ezeknek a szolgáltatóknak lépést tartani az alkotókkal.