Nyilvánvaló a Microsoft vágya, hogy megismételje az Apple sikerét a táblakomputerek piacán - így értékelték a CNBC-nek nyilatkozó elemzők, hogy a redmondi szoftveróriás bemutatta első saját komputerét, a Surface névre keresztelt táblagépet. A technológiai ipar egyik dinoszaurusza bevállalta, amit eddig soha: hardvert, szoftvert és szolgáltatást együtt kínál saját kezéből a fogyasztóknak.
A Surface a prémium kategóriába tartozó berendezés, amelyet közvetlenül az Apple hasonló terméke ellen állítanak csatasorba - értékelte az újdonságot Rob Enderle, az Enderle Group tanácsadó cég vezető elemzője. Szemben az Apple-lel a Microsoft az elmúlt három évtizedben hardvergyártóknak licencelte szoftvereit, ami az ezredfordulóig bevált. Az iPhone és az iPad megjelenése azonban fordított a helyzeten: az Apple integrált modellje - amely fékezi az Mac asztali számítógépek terjedését -, a kis mobileszközök világában működik.
Bekeményítenek
Enderle szerint az új táblagép specifikációja - különösen optikai képernyője - arra utal, hogy a Microsoft nagyon nagy hangsúlyt fektet a hardverre. Az úgynevezett optical bonding technológiával készülő - azaz például a visszatükröződésből adódó gondokat kiszűrő - képernyő elsőként jelenik meg a Microsoft termékével a piacon. Emellett olyan játékokat is lehet játszani a Surface-en, amelyeket az iPadon nem.
A berendezés kissé nagyobb képátlót - 26,6 centiméter - kínál, mint versenytársa, hetven dekás súlya és kevesebb mint egy centis vastagsága lényegében megegyezik az iPadéval. További kunsztja, hogy lehajtható fedele érintőbillentyűzetként működik, van egy kihajtható támasztéka és egy előre, illetve egy hátra néző kamerája. Árát és piaci bemutatkozását egyelőre nem jelentették be.
Elment a vonat?
A Microsoft kissé későn érkezik a táblagéppiacra, Windows operációs rendszerének alig van súlya ezen a területen szemben az Apple iOS-ével és a Google Android programjával, amelyek részesedése 63, illetve 35 százalék - véli Andrew Milroy, az ICT Research piackutató intézet szakértője. A Surface miatt a redmondiak konfliktusba kerülhetnek megszokott hardverszállító partnereikkel, a Dell-lel és a Hewlett-Packarddal, amelyek maguk is táblagépekkel készülnek piacra lépni.
Enderle lát fantáziát a termékben, de úgy véli, minden attól függ, hogy a gyártó mekkora áldozatot hajlandó hozni a siker érdekében, azaz mennyi pénzt költ a marketingre és az értékesítés támogatására. A vásárlókat meg kell dolgozni, meg kell győzni őket arról, hogy a Microsoft terméke jobb, mint az iPad. A szakértő szerinte benne van a lehetőség, hogy tényleg jobb legyen, mint jó nevű versenytársa.