A Meta kedden közölte, hogy néhány héten belül eltávolítja a híreket a népszerű Facebook és Instagram platformok minden kanadai felhasználója számára. A Citynews beszámolója szerint júniusban a vállalat tesztelésbe kezdett, melynek során a felhasználók legfeljebb öt százaléka számára korlátozta a híreket, de most azt közölte, hogy kilép a tesztelési fázisból.
Annak érdekében, hogy tisztázzuk a platformjainkat használó kanadaiak és vállalkozások milliói számára, ma bejelentjük, hogy megkezdtük a folyamatot a hírek elérhetőségének végleges megszüntetésére Kanadában
– mondta Rachel Curran, a Meta Canada közpolitikai vezetője.
Ez azt jelenti, hogy a kanadaiak többé nem lesznek képesek megosztani vagy megtekinteni a kiadók és műsorszolgáltatók által közzétett híreket és egyéb tartalmakat, beleértve a nemzetközi csatornákat is. 24 óra elteltével végleg eltűnnek a cikkekre, a rövid videókra (reels) vagy a történetekre (stories) mutató linkek.
A Kanadán kívül élők nem fognak változást tapasztalni.
Paul Deegan, a News Media Canada elnöke szerint ez a „mértéktelen” intézkedés árt a felhasználói élménynek és leértékeli a Facebook platformot.
„A valódi újságírók által készített, valódi tényeken alapuló hírekhez való hozzáférés nélkül a Facebook sokkal kevésbé lesz vonzó a felhasználók és a hirdetők számára” – mondta Deegan egy nyilatkozatban, majd hozzátette, hogy szerinte egyre több hirdető és ügynökségük kezdi majd kivonni a hirdetéseket a platformról válaszul erre az egyoldalú, antidemokratikus és ésszerűtlen lépésre.
Egy törvény áll ennek hátterében
A Meta közölte, hogy a hírek tartalmát az alapján határozza meg, ahogyan azt a liberális kormány online hírekről szóló törvénye leírja, amely a nyár elején vált törvényerőssé. Azt mondja, hogy a hírek blokkolására tett lépés válasz a törvényjavaslatra, amely előírja a technológiai óriások számára, hogy olyan megállapodásokat kössenek, amelyek kompenzálják a kanadai hírügynökségeket a platformjaikon megosztott vagy más módon átdolgozott tartalmakért.
„A törvény azon a helytelen előfeltevésen alapul, hogy a Meta tisztességtelenül profitál a platformjainkon megosztott hírtartalmakból, holott valójában ennek az ellenkezője igaz” – mondta Curran.
A hírportálok önként osztanak meg tartalmakat a Facebookon és az Instagramon, hogy bővítsék a közönségüket és segítsék az eredményességüket. Ezzel szemben mi tudjuk, hogy a platformjainkat használó emberek nem a hírek miatt jönnek hozzánk
A szövetségi kormány szerint 2008 óta Kanada 335 településén közel 500 médium zárt be, több mint 20 ezer újságíró veszítette el állását, miközben a Google és a Meta továbbra is milliárdos reklámdollárokat hoz. Elmondásuk alapján a törvény egyenlő feltételeket teremt az online hirdetési óriások és a zsugorodó híripar között.
Az online hírekről szóló törvény az év végéig lép hatályba, mivel a liberális kormány kidolgozza a szabályozást. Ebben a folyamatban a Meta nem kíván részt venni.