Már most komoly fejtörést okoz az amerikai kiskereskedelmi vállalatoknak, hogy siralmasnak ígérkezik az év végi ünnepi szezon. Várakozásaik szerint a vásárlók ritkábban keresik majd fel áruházaikat és boltjaikat, és ha be is néznek valahova, csak a legjobb árajánlatokra fognak vadászgatni - összegzi a Wall Street Journal a kereskedőknek feltett kérdéseire kapott válaszok lényegét. A ShopperTrak piackutató cég becslése szerint az USA-ban novemberben és decemberben csak három százalékkal nőnek majd a kiskereskedelmi értékesítések szemben az egy évvel ezelőtti 4,1 százalékkal. Ez a bővülés lényegében csak arra elég, hogy a forgalom értéke lépést tartson az inflációval. A bevásárlóközpontok nemzetközi szervezte szintén csupán háromszázalékos növekedést vár az év utolsó két hónapjában. Tavaly 453 milliárd dollár bevételt értek el az amerikai kiskereskedők a karácsonyi szezonban - ez volt éves forgalmuk majdnem az ötöde.

Remény után csalódás

Pedig az év jól indult. A ShopperTalk és más szakcégek alábecsülték a 2010-es ünnepi szezon bevételeit, és a cégek abban bíztak, hogy a gazdaság fellendülése tovább javítja helyzetüket. Számos vállalat arra számított, hogy két nehéz év után 2011-ben végre ismét szép profitot érhet el, ezért viszonylag magas készleteket halmozott fel, ám ezt azóta megbánta. A rossz hírek a lehető legrosszabbkor, a karácsonyi szezon előtt szaporodtak el.

A múlt héten az amerikai Népszámlálási Hivatal például azt jelentette, hogy az átlagos amerikai családok jövedelme az inflációval kiigazítva az 1996-os szintre esett vissza. Augusztusban, az iskolakezdés előtt stagnáltak a kiskereskedelmi eladások, ezen belül a ruházati cikkek és a bútorok értékesítése csökkent. A nagyáruházak forgalma szintén visszaesett. Az adatok csak megerősítik a gyakorlati tapasztalatokat, miszerint a gazdaság elerőtlenedésével párhuzamos romlik a középosztály fogyasztói hangulata. Egyes kereskedők úgy látják, hogy már a vezető beosztású alkalmazottak is visszafogják kiadásaikat.

Az AlixPartners LLP tőketársaság szeptemberi felmérésében a válaszadók 41 százaléka azt mondta, hogy idén kevesebbet akar költeni az ünnepek előtt és alatt, mint tavaly. Az egy évvel ezelőtt készített hasonló felmérésben csak 31 százalék volt ez az arány. A megkérdezetteket leginkább a rezsiköltségek emelkedése és a bizonytalan gazdasági kilátások aggasztották. A ShopperTalk szerint csak árengedményekkel lehet majd a fogyasztókat a boltokba csábítani, a kisebb, alkalmai vásárlások 2,2 százalékkal csökkenhetnek és a vevők kevesebbet fognak keresgélni az ajánlatok között, mint korábban.

Nem lesznek raktársöprések

A kereskedők amennyire csak tehetik, igyekeznek kiüríteni raktáraikat. A felhalmozott készletek csökkentésétől azt remélik, hogy elkerülhetik a szezon végi kiárusításokat, amelyek alaposan leértékelik áruikat. A Best Buy Co. elektronikai áruházlánc például azt jelentette a múlt héten, hogy az idei szezont kisebb raktárkészlettel várja, mint a tavalyit.

Az egyik taktika, amit az áruházláncok kitaláltak, a megrendelések halogatása. A Union Pacific Corp., a legnagyobb amerikai állami vasúti szállító cég tapasztalatai szerint az bevásárlási szezont előkészítő árubeszerzések a korábban megszokott július közepéről szeptember közepére tolódtak. A cég szerint ez legalábbis arra utal, hogy a kiskereskedők igen óvatosan készleteznek az idei karácsony előtt.