Nem én vagyok az egyetlen, aki hivatalosan engedélyezett túrákat szervez és vezet a tilalmi zónába – mesélte az Index helyszíni riportjának elején Natasa, aki egyike annak a 150 idegenvezetőnek, akik 15 nagyobb társaság alkalmazásában a csernobili turizmus lebonyolítását végzik. Komoly üzletág épült ki, ami jelentős mértékben hozzájárul az ukrán GDP-hez. Vagyis csak hozzájárult, mert jelenleg az a helyzet, hogy a koronavírus-világjárvány halálos csapást mért a vállalkozásokra.
Az idegenvezető elmesélte, hogy a térségbe belépésre ma is szigorú biztonsági rendszabályok vonatkoznak, rengeteg rendőr és rendfenntartó azért dolgozik a szektorba, hogy megakadályozzák az illetéktelenek és engedéllyel nem rendelkezők a sugárveszélyes terület közelébe mehessenek. A Zónában mind a mai napig az átlagosnál erősebb a radioaktív sugárzás. Ezekre a helyekre azonban a túravezetők és természetesen a turisták nem lépnek be. Ezért van az, hogy a belépés csak profiknak megengedett - mondta Natasa. Ő ismerti a környék történelmét olyan szempontból is, hogy hová veszélyes és hová veszélytelen belépni. "Még véletlenül sem tévedhetnénk sugárveszélynek kitett helyekre, már csak ezért sem, mert azokat rendőrök őrzik. Csakis a kijelölt útvonalakon haladhatunk a turistáinkkal. Geiger-Müller számlálók vannak nálunk, amelyek folyamatosan mutatják a bennünket érő sugárzás mértékét" - tette hozzá.
Az HBO 2019-bren bemutatott Csernobil filmsorozata felpezsdítette a katasztrófaturista-piacot, a nagy visszhangot kiváltó film hatására özönleni kezdtek nyugati turisták a térségbe, és úgy számoltak, hogy ez a turista-, és pénzbőség 2020-ra is megmarad.
"Azt hittük, a 2020-as év igazi boom lesz, már egy évre előre le voltak foglalva a túrák! De aztán jött tavaly márciusban a lockdown, és mindennek vége lett" - mesélte Natasa. Azóta sok vállalkozás tönkrement, sok cég már lehúzta a rolót. Natasának is nagy tervei voltak, németországi utazásszervezőkkel tárgyalt, de aztán a társasjáték startmezőjébe kényszerült vissza. Most úgy számol, hogy őszre talán valamelyest normalizálódik a korábbi helyzet. Ehhez most annyi muníciója van, hogy nagyon aktív a közösségi médiában a jelenléte. Az Instagramon 250 ezer követője van, a TikTokon hárommillió like-ot gyűjtött össze. Készül a nyitásra.