Szimeon Gyankov bolgár pénzügyminiszter engedélyezte az állami támogatás átutalását az államvasútnak, ezzel megmentve azt a csődtől, miután maga is alaposan hozzájárult a képtelen helyzet kialakulásához. Letiltotta ugyanis a szubvenció kiutalását, amit pedig törvény ír elő. A miniszter a múlt hét végén két napot - a szombatot és a vasárnapot - adott a BDZ vezetésének, hogy letegyenek az asztalra egy reális és végrehajtható szerkezetátalakítási tervet, amit hétfőn meg is kapott. Ennek értelmében a BDZ csőd szélén álló utasszállító szolgáltatását teljesen helyreállítják, nem lesznek sem elbocsátások, sem járatmegszüntetések - közölte Ivajlo Moszkovszki közlekedési miniszter.

Azután állították le a 14 millió levás (7 millió euró) állami szubvenció átutalását a vasútnak, hogy az a második részletét se tudta visszafizetni az 1995-ben felvett világbanki hitelnek, így azt a jótálló pénzügyminisztériumnak kellett törlesztenie. A BDZ teljes adósságállománya közel 1 milliárd leva (500 millió euró) - írta a Novinite szófiai hírügynökség.

Moszkovszki tájékoztatta az újságírókat, hogy azonnali költségcsökkentő és bevételnövelő intézkedésekben állapodtak meg a vasúttal. Az első lépés törvénymódosítással felhatalmazni a jegyszedőket és a vasúti rendőrséget a sokmilliós bevételkiesést okozó bliccelők megbírságolására. A második, hogy szigorúbban fogják büntetni a vasúti üzemanyag- és alkatrész-készletek megdézsmálóit - ez igen népszerű bűncselekmény Bulgáriában. A harmadik, hogy értékesítik, vagy biztosítékként ajánlják fel a Világbanknak a vasút tulajdonában levő, de működéséhez nem szükséges ingatlanokat, üdülőket.

A nyomás csökkenését remélik attól, hogy bíznak benne, sikerül még az év vége előtt eladni a BDZ teherszállító ágazatát, amely az egyetlen nyereséges részlege a vállalatnak. Bojko Boriszov miniszterelnök a múlt héten bedobta azt az ötletet is, hogy ajánlják fel a céget a Siemensnek és a KfW német banknak a BDZ tartozásai fejében, amelyik nem tudta kifizetni a németektől megrendelt mozdonyokat - ebben az esetben a vállalat értékesítésének feladata azonban a németekre hárulna, akik ezt csaknem biztosan nem vállalják.