Mennyire IKEA-rajongók a magyarok? - teszi fel a kérdést a G7 hírportál. Európában a három hazai IKEA-áruház nem számít soknak, a kontinensen a lakosságarányos IKEA-ellátottságban a 22. helyen állunk, míg a világon 59 ország közül a 33. helyen. adatgyűjtés alapján. Ugyanakkor az elérhető adatok alapján Magyarországon a legmagasabb az IKEA piaci részesedése az európai országokban, Svédországban pedig a legkisebb.
Magyarországon lehengerlő az IKEA fölénye: a cég a 2006-os 11 százalékos piaci részesedését megduplázta 2019-ig. Eközben az európai bútorpiacot is letarolta az IKEA: a 2009-es 14 százalékos részesedése 22 százalékra nőtt egy évtized alatt.
Kérdés, hogy mitől ennyire hatékony a svédnek gondolt bútoráruház, miért képes szinte mindenhol, ahol megjelenik, viszonylag gyorsan meghódítani a piac egyre nagyobb részét. Egyrészt nagyon jó ütemben és hatékonysággal vágott bele az online értékesítésbe, ez a legutóbbi üzleti évben Szlovákiában 213 százalékkal nőtt, Magyarországon 206, Csehországban pedig 205 százalékkal. Pedig míg mások ingyen adják a házhoz szállítást, az átvételi pontot, az IKEA ezekért is pénzt kér.
A sikerben a hatékony adóelkerülésnek is szerepe lehet, hiszen ez befolyásolja, milyen árképzést alkalmazhat a vállalat. Az IKEA adóelkerülési gyakorlatával már az Európai Parlamentben is foglalkozott a Zöldek képviselőcsoportja. A jelentésből látszik, hogy az IKEA tankönyvi adóelkerüléssel, az ezt támogató holland és liechtensteini hatóságok segítségével becslések szerint 1991 és 2014 között 12 milliárd euró bevételt tudott adózatlanul zsebre tenni.