Az Európai Bizottság (EB) megbízásából készített tanulmány megállapítja, hogy a mobiltelefon-tulajdonosok 47 százaléka nem használja a mobilinternet-elérést, ha másik uniós tagállamban tartózkodik. E-mail üzeneteit tízből csak egy előfizető kezeli külföldön is az otthon megszokott módon. Az utazók 28 százaléka külföldön egész egyszerűen kikapcsolja a mobilját és milliók állnak át a szöveges üzenetek használatára a telefonbeszélgetések helyett.

A tanulmány megállapítása szerint még ezek az adatok is hatalmas javulást képviselnek a díjmaximalizálás bevezetésének 2008-as kezdete előtti helyzethez képest. Azóta a hívások és a szöveges üzenetek díja 80 százalékkal csökkent, az adatroaming-díjak pedig egyes esetekben akár 91 százalékkal is alacsonyabbak lettek. A csökkenő díjaknak köszönhetően 2008 óta az EU-ban megdöbbentő mértékben, 1500 százalékkal nőtt az adatroaming-használat.

A mobil adatszolgáltatások otthoni használatának folyamatos növekedésére való tekintettel különösen aggasztó tendencia az, hogy sok felhasználó külföldön tudatosan nem veszi igénybe a távközlési szolgáltatásokat, ami mind a telefonos alkalmazások fejlesztői, mind a mobilszolgáltatók szempontjából nem más, mint egy elmulasztott növekedési lehetőség - állapítja meg az EB közleménye.

A felmérés megerősíti, hogy be kell fejeznünk a megkezdett munkát és fel kell számolnunk a roamingdíjakat. A fogyasztók extrém módon korlátozzák telefonhasználatukat, ez pedig a vállalatok számára is rossz hír - kommentálta a tanulmányt Neelie Kroes, az EB alelnöke.

Nemcsak a felhasználók érdekei ütköznek a távközlési vállalatokéval. Arról se feledkezzünk meg, hogy vállalkozások milliói szembesülnek a roamingdíjakból származó többletköltségekkel és a mobiltelefonos alkalmazások fejlesztőit is veszteségek érik. A roaming nem csupán az egységes piac anomáliája, hanem puszta léte is gazdasági képtelenség - figyelmeztetett az alelnök.

A "behálózott kontinens" (Connected Continent) bizottsági jogszabály-javaslat az EU jogalkotóira (az Európai Parlamentre és a Tanácsra) a telefonhívások és az internethasználat egységes piacának megteremtését bízza feladatként. A cél szabályozási kötelezettségek és piaci ösztönzők együttes alkalmazásával a mobilszolgáltatókat rávenni arra, hogy belföldi szolgáltatási csomagjaikat és díjszabásukat legkésőbb 2016-ig az egész unió területén belül minden fogyasztóra kiterjesszék.