A világ luxuspiaca idén csak 5 százalékkal bővül az előző évhez képest - állítja a Bain & Co. most közzétett őszi ágazati jelentésében, amelyet ezúttal is a szektorra szakosodott olasz Altagamma kereskedelmi szervezettel készített el. Az állandó
árfolyamon számolt, 212 milliárd eurós idei összforgalmat jelentő adat igen nagy mértékű lassulást tükröz, hiszen 2011-ben még 13 százalékos gyarapodást tudott felmutatni a luxustermékek forgalma, hála mindenekelőtt a kínaiak vásárlásainak odahaza és külföldön egyaránt. Tavaly mind állandó, mind folyó árfolyamon számolva 30 százalékkal hízott a kínai luxuspiac - elérve a 15 milliárd eurós forgalmat - , idén csak 8, illetve 20 százalék várható tőle a Bain & Co. szerint. A visszaesésben nagy szerepet játszik a kínai antikorrupciós kampány, illetve az, hogy a közelgő pártkongresszus miatt az elit most inkább kerüli a gazdagság feltűnő jeleit.

Márpedig a globális luxusipar helyzetét Kína határozza meg: a jelentés szerint ma már ők a világ elsőszámű vevői ebben a szegmensben, Ázsiában a forgalom fele, Európában csaknem harmada jut rájuk. A lelkesen shoppingoló kínaiak kedvenc úticélja a vízumkönnyítések nyomán Franciaország lett, ahol a luxuscikkek forgalmának 60 százaléka származik a külföldiek vásárlásaiból. A turizmus egyébként is meghatározó szerepet játszik az ágazatban, összességében a világ luxuskereskedelmének 40 százaléka jut az utazókra.

Az eurózóna adósságválságát nyögő Európában így is nagyjából 5 százalékra süllyedhet idén az ágazat növekedése a tavalyi 10 százalékról, ezen belül a legnagyobb visszaesést a valutaövezet két nagy rizikófaktora, Spanyolország, illetve Olaszország volt kénytelen elkönyvelni. Az amerikai kontinens teljesítménye viszont erős marad, itt 13 százalékos pluszt várnak az év végére.

Folyó árfolyamon kalkulálva alig van különbség az idei és a tavalyi gyarapodás között (10, illetve 11 százalék), de persze az egész év nagyban függ még attól, miként alakul az ágazatban kiemelkedően fontos negyedik negyedév. A piac gyengülése miatti aggályok némileg túlzottak - fogalmazott a jelentés vezető szerzője Claudia D'Arpizio, a Bain milánói partnere. Nagy a különbség az egyes brandek teljesítménye között - tette hozzá - , vannak, amelyek nem tudtak lépést tartani a piac gyors változásaival és vannak, amelyek hamar reagálnak az ízlésbeli, illetve demográfiai változásokra.

Az idei lassulással elért ütemet tartani tudja majd a szektor: a Bain szerint 2013-2015 között állandó árfolyamon számolva 4-6 százalékkal bővül majd, évi 250 milliárd euró fölé tornászva az ágazat forgalmát.