Miután a Saab Automotive csődvédelem alá került, minden korábbi vele kapcsolatos szerződés érvénytelennek tekinthető. A bíróságon áll, hogyan dönt a vállalat sorsáról, vagy tulajdonosa, a Swedish Automobile megpróbálhat új befektető partnert keresni - jelentette ki újságíróknak nyilatkozva Pang Qinghua, a Pangda Automobile Trade Co. elnöke. A legnagyobb kínai autókereskedő az egyik kínai cég, amellyel a Swedish Automobile nem kötelező szándéknyilatkozatot írt alá arról, hogy tulajdonrészt vásárol a vállalatban, amivel biztosíthatnák a Saab finanszírozását.

A svéd autógyártó tulajdonosának képviselői a Reuters kérdésére úgy reagáltak Pang kijelentésére, hogy álláspontjuk szerint az összesen 245 millió euró tőkeinjekciót hozó szerződés a Pangdával és a Youngman Lotus Automomobile Co. autógyártóval még érvényes. A Youngman szóvivője nem kommentálta az információkat.

Színház az egész világ

Pang ugyanakkor azt is elmondta, hogy a kínai vállalatok egyelőre nem folyamodtak a kormány illetékes hatóságához a Saabbal kapcsolatos üzletük engedélyezése érdekében. A korábbi hírek arról szóltak, hogy a svéd fél azért nem kapja meg a Youngman 70 millió eurós áthidaló hitelét - amellyel bizonyíthatná, hogy hosszabb távon képes finanszírozni az autógyártást -, mert a kínai partnerek Peking engedélyére várnak a befektetéshez.

A Pangda már átutalt 45 eurót a Saabnak 2000 autó vételáraként, de egyelőre egyetlen Saabot sem kapott, mert a svéd cég forgótőke hiányában nem tud termelni. Előbb csak a beszállítóinak nem tudott fizetni, míg az elmúlt időszakban már alkalmazottainak sem.

Tegnap arról érkeztek hírek, hogy az autógyártót a csődvédelem alatt irányító bírósági adminisztrátor már a héten a folyamat lezárását kezdeményezheti. Ez azt jelentené, hogy a Saab formálisan is csődbe kerül.