Az Európai Unióban 2020-tól az újonnan értékesített gépjárművek 95 százaléka kilométerenként legfeljebb 95 gramm szén-dioxidot bocsáthat ki, 2021-től pedig már száz százalékuk meg kell, hogy feleljen ennek az előírásnak. A küszöbérték az elkövetkező években még tovább csökkenne. Az autóipari vállalatok szerint ezt a követelményt csak olyan fejlesztésekkel lehet teljesíteni, amelyek túlságosan megemelnék az autók árát. Ezért azt a megoldást javasolnák, hogy a közúti közlekedés emissziós jogosítványok vásárlásával járuljon hozzá a fejlesztési költségekhez.
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA (Verband der Automobilindustrie) szerint a hosszú távú európai szén-dioxid-kibocsátás szabályozási stratégiát "innovatívabb alapokra" kellene helyezni. Az egyik ilyen lehetséges megoldás pedig a közlekedés bevonása lehetne az emissziós kereskedelembe. "Ha az Európai Bizottság nem talál jobb megoldást a gazdasági és környezetvédelmi érdekek egyensúlyba hozására, akkor azzal nemcsak az autóipar üzleti modelljét sodorja veszélybe, de az új autók árát is túlzott mértékben megemeli" - mutat rá a VDA.
"Már most fel kell hívni a figyelmet erre a problémára, különben Brüsszel végigviszi elképzelését" - mondta Karl-Thomas Neumann, az Opel vezérigazgatója, aki szerint az olajipart is be kellene vonni az emissziós kereskedelembe. "Minden esetben, amikor szén-dioxidot bocsátunk ki, emissziós jogosítványt kell vásárolnunk hozzá. Egy ilyen egyszerű szabálynak az üzemanyagokra is vonatkoznia kellene" - véli az Opel vezérigazgatója.
Ferdinand Dudenhöffer, Duisburg-Essen egyetem autóipari tanszékének professzora, az egyetem CAR autóipari kutatóintézetének a vezetője meglepetésének adott hangot a VDA javaslatának hallatán. "Valami hasonlóról már évekkel ezelőtt szó volt, de akkor éppen a német autóipari vállalatok voltak azok, akik olyasmiről, hogy emissziós kereskedelem, hallani sem akartak" - mondta a német dpa hírügynökségnek.
Szerinte a javaslat csak azt mutatja, hogy az autóipari vállalatoknak eladásaikban nem sikerült tejesíteniük a kibocsátás-csökkentési terveiket. Az autókban alkalmazott egyre jobb környezetvédelmi technológia mellett is éppen a viszonylag nagyfogyasztású terepjárók értékesítése növekszik, az elektromos és hibrid járműveké viszont Németországban nehézségekbe ütközik.
"Kevés esélyt adok az üzemanyagok bevonásának az emissziós kereskedelembe, miután erre csak európai keretek között kerülhetne sor" - mondta a professzor.