A múlt hónapban egy unalmas, szürke festésű magánrepülőgép szállt fel Svédország középső részén, és rutinszerű felderítő küldetésre indult a Balti-tengeren át. Az átalakított Gulfstream repülőgépet, amelyet egy nyomkövető weboldal rögzített, a svéd légierő használta ekkor, és az orosz enklávé Kalinyingrád partjainál járőrözött a radarjelekkel sűrűn pásztázott területen. Néhány feltűnésmentes dudortól eltekintve a svédek két Gulfstream-alapú S102B Korpen kémrepülőgépe úgy néz ki, mint bármelyik másik elegáns vállalati vagy kormányzati repülőgép, a titok a beltérben van - derül ki a Reuters beszámolójából.
Egyre felkapottabb lett ugyanis, hogy fejlett hírszerzési rendszereket szállító izraeli, európai és amerikai fegyvergyártó cégek átalakítják ezeket a repülőgépeket, amelyekkel könnyen lehet felderítési műveleteket végrehajtani, valamint lehallgatni a digitális távközlést, megfigyelni az adattovábbítási rendszereket. Főként azért, mert az ilyen példányok üzemeltetési költségei alacsonyabbak lehetnek, mint az átalakított utasszállító vagy katonai repülőgépeké.
A becslések szerint már 3 milliárd dollárt ér az a maroknyi vállalatirepülőgép-specialista, akik képesek ilyen fejlesztésekre. Az egykor a nagyobb repülőgépek számára fenntartott rendszerekkel felszerelt kis repülőgépek iránti növekvő kereslet egyelőre a General Dynamics leányvállalata, a Gulfstream bevételeit dobta meg, de a nyomában van a kanadai Bombardier és a francia Dassault Aviation is. Utóbbi kisgépeire egyre nagyobb a kereslet, a magyar kormány is két darab Falcon 7x gépet vásárolt, ráadásul ezek hivatalosan a Magyar Honvédség felderítőeszközei, még ha Orbán Viktor miniszterelnök és több másik kormánytag is repült már velük valamilyen diplomáciai útra.
"A növekedés kulcsfontosságú területe az elektronikus hírszerzés" - mondta Francis Tusa védelmi elemző a Reutersnek, aki szerint a technológiai fejlődés révén egyre inkább megvalósítható a kisebb repülőgépeken a nagy adatfeldolgozó-képességű rendszerek kiépítése, aminek komoly szerepe van a hadászatban és a hírszerzésben.
Az alapvető vállalati repülőgépek ára 20 és 60 millió dollár között lehet, de a kémrepülőgépekké való átalakításuk ára gyorsan emelkedik, és egy csúcskategóriás termék esetében meghaladhatja a 200 millió dollárt - mondják ipari források. A repülőgépgyártók nem közölnek adatokat a különleges küldetésű repülőgépek értékesítéséről. Az amerikai JETNET kutatócég becslése szerint ez a piac a nagykabinos üzleti repülőgépek éves kiszállításainak mintegy 5 százalékát teszi ki.
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Nagy a baj: rendkívüli kormányülést hívtak össze a megállíthatatlanul terjedő vírus miatt

Kritikus lehet az idei nyár Európában, be kell húzni a féket

Megvan a bűnös, ez okozta a pénteki borzalmas földindulást

A fasorba sincsenek az állampapírok: örülhet, aki egy másik hazai pályán fektetett be

Grönlandot elözönlik az amerikaiak, a tettrekészek Párizsban gyülekeztek

Ausztria térdre rogyott, ez már a lakosság előtt sem titkolható

Változnak az idők: már egy mérnöknek sem elég angolul sört kérni

Egy új NAV-os húzás kesztyűs kézzel bánik a jogkövető adózókkal, de sokba fájhat a mulasztás

Hatalmas Trump-fordulatot remélnek a héten
