A múlt hónapban egy unalmas, szürke festésű magánrepülőgép szállt fel Svédország középső részén, és rutinszerű felderítő küldetésre indult a Balti-tengeren át. Az átalakított Gulfstream repülőgépet, amelyet egy nyomkövető weboldal rögzített, a svéd légierő használta ekkor, és az orosz enklávé Kalinyingrád partjainál járőrözött a radarjelekkel sűrűn pásztázott területen. Néhány feltűnésmentes dudortól eltekintve a svédek két Gulfstream-alapú S102B Korpen kémrepülőgépe úgy néz ki, mint bármelyik másik elegáns vállalati vagy kormányzati repülőgép, a titok a beltérben van - derül ki a Reuters beszámolójából.
Egyre felkapottabb lett ugyanis, hogy fejlett hírszerzési rendszereket szállító izraeli, európai és amerikai fegyvergyártó cégek átalakítják ezeket a repülőgépeket, amelyekkel könnyen lehet felderítési műveleteket végrehajtani, valamint lehallgatni a digitális távközlést, megfigyelni az adattovábbítási rendszereket. Főként azért, mert az ilyen példányok üzemeltetési költségei alacsonyabbak lehetnek, mint az átalakított utasszállító vagy katonai repülőgépeké.
A becslések szerint már 3 milliárd dollárt ér az a maroknyi vállalatirepülőgép-specialista, akik képesek ilyen fejlesztésekre. Az egykor a nagyobb repülőgépek számára fenntartott rendszerekkel felszerelt kis repülőgépek iránti növekvő kereslet egyelőre a General Dynamics leányvállalata, a Gulfstream bevételeit dobta meg, de a nyomában van a kanadai Bombardier és a francia Dassault Aviation is. Utóbbi kisgépeire egyre nagyobb a kereslet, a magyar kormány is két darab Falcon 7x gépet vásárolt, ráadásul ezek hivatalosan a Magyar Honvédség felderítőeszközei, még ha Orbán Viktor miniszterelnök és több másik kormánytag is repült már velük valamilyen diplomáciai útra.
"A növekedés kulcsfontosságú területe az elektronikus hírszerzés" - mondta Francis Tusa védelmi elemző a Reutersnek, aki szerint a technológiai fejlődés révén egyre inkább megvalósítható a kisebb repülőgépeken a nagy adatfeldolgozó-képességű rendszerek kiépítése, aminek komoly szerepe van a hadászatban és a hírszerzésben.
Az alapvető vállalati repülőgépek ára 20 és 60 millió dollár között lehet, de a kémrepülőgépekké való átalakításuk ára gyorsan emelkedik, és egy csúcskategóriás termék esetében meghaladhatja a 200 millió dollárt - mondják ipari források. A repülőgépgyártók nem közölnek adatokat a különleges küldetésű repülőgépek értékesítéséről. Az amerikai JETNET kutatócég becslése szerint ez a piac a nagykabinos üzleti repülőgépek éves kiszállításainak mintegy 5 százalékát teszi ki.