Meglehetősen nagy médiavisszhangot váltott ki Eddie Redmayne brit modell és színész azzal, hogy csatlakozott az okos telefonokat elutasító hírességek csoportjához. Elmondta, hogy elege lett abból, hogy folyton az iPhone-ján lóg, ezért ma már egy régi vágású, "ostoba" készüléket használ, amelyen csak telefonálni lehet.
Az egyebek mellett A nyomorultak musicalfilmből és A katedrális sorozatból ismert színész nincs egyedül. Egyelőre kicsi, de élénk piac alakult ki az egyszerű, olcsó mobilok körül - kezdi beszámolóját a különös jelenségről a Financial Times. Úgy tűnik, ez egyfajta válasz arra, hogy az okos készülékek egyre bonyolultabbá és drágábbá válnak.
Mérhető részesedés
Az úgynevezett feature phone-ok, azaz azok a készülékek, amelyek a telefonálás és az sms-esezés mellett néhány további képességet - zenelejátszást, internet-hozzáférést - kínálnak, fokozatosan kiszorulnak a piacról. Helyüket az olcsó okos mobilok veszi át - mondja a Fracisco Jeronimo, az IDC informatikai tanácsadó cég európai kutatási vezetője. Ezzel egyidejűleg érezhető kereslet mutatkozik a legegyszerűbb telefonokra.
A Strategy Analytics piackutató csoport becslése szerint 44 millió ilyen készüléket adtak el a gyártók 2015-ben, ami a teles világpiac két százalékának felel meg. Egyes cégek, mint a Sony és az LG végképp hátat fordítottak ennek a piacnak, de a Nokia márkát birtokló Microsoft és a Samsung továbbra is gyárt a feature kategóriába tartozó telefonokat.
Sok velük a gond
Sok mobiltelefon-felhasználónak elege van abból, hogy a készüléke sérülékeny, napi újratöltést igényel és képességei nagyon gyorsan elavulnak. Eközben még a legalapvetőbb okos telefonok is olyan számítástechnikai kapacitást kínálnak, amire az átlagfelhasználónak nincs szüksége.
Redmayne-hez hasonlóan sokan szeretnének időnként leválni a modern, digitális világról, meg akarnak szabadulni például attól, hogy félóránként ránézzenek az emailfiókjukra. Ez szülte a Light Phone cég megalapításának ötletét. Az alapító Joe Hollier volt korcsolyázó egy hitelkártya nagyságú telefont akart, amivel csak beszélgetni lehet.
Emellett szakértők szerint egyre többen használnak "második telefont". Van egy drága, okos készülékük, ami napközben van náluk, és egy olcsó, buta, amelyet este visznek magukkal, amikor kikapcsolódni indulnak.
Praktikus okok
A lelki tényezők mellett praktikus érvek is szólnak az ostoba mobilok mellett. Sokan panaszkodnak az okos telefonok viszonylag rövid használati idejére, és a sokat utazó emberek jelentős részének még mindig fontosabb a megbízhatóság és a hosszú üzemidő, mint a sok internetes kunszt, amit ma már elérhetnek.
Ezt felismerve dobta piacra a Microsoft a Nokia 215-öst. Az egyszerű, strapabíró telefon jó esetben 29 napig elvan egy töltéssel. A Nokia 515-nél ez az idő 38 nap.
Az előbbi készülék csak néhány egyszerű adatszolgáltatást tud, viszont mindössze 30 dollárba (8400 forint) kerül. Egy kisgyereknek ideális ilyen telefont adni. Könnyen kezelhető, kibírja, ha leejtik és ha elvész, kicsi a kár.
Spórolós cégek
Hasonló a helyzet az olyan telefonokkal, amelyeket időseknek szánnak - nagy gombokkal és kijelzővel, internettudás nélkül. Jeronimo úgy véli, hogy a költségeikre figyelő vállalatok ideális céges telefont találhatnak ezekben vagy legalábbis az ezekhez hasonlóan egyszerű készülékekben.
Nem véletlen, hogy az időseknek szánt telefonjairól ismert Doro ma már a harmadik legnagyobb feature-phone-gyártó Európában a Microsoft és a Samsung után.
Végül nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a feature készülékek rendkívül népszerűek a feltörekvő országokban. Mellettük szól hosszú töltési idejük, alacsony áruk, illetve az, hogy egyes országokban, például Afrikában nincs olyan 3G-s hálózat, amelyen az okos telefonok használhatók lennének.