Rögös utat járt be együtt a Renault-Nissan páros és Oroszország legnagyobb autógyártója, az Avtovaz, mióta az előbbi 25 százalékos tulajdonrészt szerzett az utóbbiban - írja a BBC. A kelet-európai ország autópiacának látványos növekedését egy csapásra megszakította a válság: 2009 tavaszán 20 milliárd rubeles állami tőkeinjekcióval kellett megmenteni a céget, ám néhány hónap múlva ennek ellenére el kellett bocsátani 27,6 ezer embert.
Az orosz autóértékesítések azonban az elmúlt hónapokban lendületet vettek, és úgy tűnik, teljesülhet az Ernst & Young előrejelzése, amely szerint három éven belül évi 3,4 milliós eladásokkal Oroszország lesz Európa legnagyobb újautó-piaca. Az Avtovaz és partnerei jelenleg ennek a piacnak az egyharmadát uralják.
Fél Mercedes-gyár épült
A Togliatti városában lévő gyáróriásban a múlt héten új futószagot avattak, amelyet 400 millió euróból - a kecskeméti Mercedes-gyár költségének fele - építettek fel. Az Avtovaznál nem csupán Ladák, hanem Renault-k és Nissanok is készülnek majd. Ennek eredményeként egyre jobban érvényesülnek a gyártási darabszám növeléséből, azaz az úgynevezett méretgazdaságosságból származó előnyök - állítja Carlos Ghosn, a francia-japán cégpáros közös vezérigazgatója.
A tervek szerint négy év alatt 1,6 millióra emelik a gyár éves termelését, amivel a világ egyik legnagyobb autó-összeszerelő üzeme lesz. Az elképzelés az, hogy a külföldi befektető technológiai tudását ötvözik az óriási gyártási darabszámból fakadó alacsony költségekkel és piaci árakkal, ami a viszonylag csóró orosz vásárlók megszerzésének kulcsa lehet.
Egy nyitott kérdés maradt Ghosn számára: hogyan emelhetné többségivé cége tulajdonrészét az Avtovazban. Erről a hónap végén tárgyal Szergej Csemezovval, az orosz állam tulajdonosi jogait gyakorló Russian Technologies technológiai konglomerátum első emberével.