Az intézkedés az Euro 5 (EA 189) típusú motorral üzemelő autók egy korlátozott számát érinti. Ezeknek az autóknak frissítik a szoftvereiket, majd újra árulni kezdik őket az autókereskedésekben. A gépjárművek eladásának leállításáról a német Automobilwoche magazin számolt be először.
A Volkswagen-csoport múlt héten jelentette be, hogy 8,5 millió csaló szoftverrel ellátott autót hív vissza az Európai Unióban. Svájc, amely nem tagja az uniónak, múlt hónapban betiltotta a botrányban érintett autók eladását.
A legnagyobb európai autógyártó vállalatot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége szeptember 18-án vádolta meg, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban nem.
A legtöbb autógyártó tároló katalizátor vagy szelektív katalizátor (SCR) alkalmazásával éri el, hogy csökkentse járművei nitrogénoxid-kibocsátását. Az európainál is szigorúbb amerikai szabványok betartásához valószínűleg a két technológiai együttes alkalmazására van szükség. Egy német intézet, a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa úgy számítja, hogy e kifinomultabb technológia alkalmazása autónként 400 eurós pluszköltséget jelent.