A miniszter elmondta: a fekete dobozt néhány órával a baleset után, a gép roncsaitól mintegy 10 kilométerre találták meg. Tartalmát azonnal vizsgálni kezdik, hogy előmozdítsák a katasztrófa okait kutató nyomozást. Cazeneuve azt is közölte, hogy a Germanwings német diszkont légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó gépének becsapódási helyszínét biztosítják, és meg fogják oldani, hogy a kutatási és mentési akcióban részt vevők könnyebben eljuthassanak a roncsokhoz, amelyek egy külvilágtól elzárt hegyvidéki területen szétszóródva fekszenek.
A belügyminiszter azt mondta, hogy 300 csendőrt, ugyanennyi tűzoltót, valamint tíz helikoptert és egy katonai gépet küldtek a katasztrófa térségébe. A francia elnöki hivatal közölte, hogy szerdán a baleset helyszínére látogat Francois Hollande francia államfő, Angela Merkel német kancellár és Mariano Rajoy spanyol kormányfő.
Az Airbus 320-as típusú gép a délkelet-franciaországi Alpes-de-Haute-Provence megyében, a Barcelonnette és Dignes-les-Bains nevű helységek között, Prads-Haute-Bléone falu mellett zuhant le, nagyjából 2000 méteres magasságban, a népszerű Pra Loup síterep közelében. A gépen hat fős személyzet és 144 utas tartózkodott, köztük 67 német és 45 spanyol állampolgár.
A lezuhant géppel hétfőn gondok voltak
A Germanwings német légitársaság kedden lezuhant gépével hétfőn technikai gondok adódtak, az Airbus A320-as órákig vesztegelt a düsseldorfi repülőtéren - írta a Spiegel Online hírportál, amelynek értesülését megerősítette a Germanwings anyavállalata, a Lufthansa.A Spiegel Online beszámolója szerint a Germanwings repülőjén a Nose Landing Door nevű elem hibásodott meg. Ez egy billenő fedél a gép törzsének elején, az orrfutóműnek helyet adó üreget fedi, akkor nyitják ki vagy zárják be, amikor a kereket kiengedik vagy behúzzák.
A gép a meghibásodás miatt hétfőn órákig az úgynevezett AOG-státusban (Aircraft on Ground - repülőgép a földön) vesztegelt - írta a Spiegel Online.
A hírportál szerint az Airbus A320-as lezuhanása után megtagadta a munkát a Germanwings és a Lufthansa több Düsseldorfból indítani tervezett járatának személyzete, így törölni kellett egy madridi, egy londoni és egy stockholmi járatot.
A Lufthansa egy szóvivője megerősítette, hogy hétfőn meghibásodást észleltek a kedden lezuhant gép orrfutóművét fedő szerkezeten, de hangsúlyozta, hogy a meghibásodást elhárították és a gép már hétfő délelőtt 10 óra óta a szokásos rend szerint közlekedett.
Német hírportálok beszámolói szerint a Germanwings számos további járatát is törölték a katasztrófa után. Nem indult el egyebek között a Berlinből Londonba, Düsseldorfba, Koppenhágába és Stuttgartba közlekedő járat, a Lipcse-Halle repülőtéren pedig a stuttgarti és a köln-bonni járatot törölték. A Germanwings nem tájékoztatott a járattörlések okáról.
Sziklafalnak csapódott a gép
Egy helyi lakos a La Provence című lapnak azt mondta, hogy látta a roncsokat, és nincs kétsége afelől, hogy a gép egy sziklafalnak csapódott. Christophe Castaner, a régió nemzetgyűlési képviselője - aki helikopterről megtekintette a baleset helyszínét - azt írta a Twitteren, hogy a gép teljesen szétroncsolódott. "Nincs más (a helyszínen), csak törmelék és holttestek" - írta.
Bruce Robin marseille-i ügyész szintén arról számolt be, hogy "a gép szó szerint darabjaira hullott, a holttestek összeroncsolódott állapotban vannak, a szárny és a géptörzs egyetlen darabja sem maradt egyben".
A becsapódás helyszínén tartózkodó rendőrök azt mondták, senki sem élte túl a balesetet, és a holttestek elszállítása napokba telhet a helyszín nehéz megközelíthetősége, a hó, a rossz időjárás és a közelgő viharok miatt. A kutatócsoportok a romló időjárási körülmények ellenére az éjszakát a hegyekben töltik, de a holttestek elszállítása várhatóan csak szerdán kezdődhet meg - mondta David Galtier helyi rendőrfőnök.
A Germanwings 2002-es indulása óta nem szenvedett halálos balesetet. A cég anyavállalatát, a német Lufthansát legutóbb 1993-ban érte utasok halálát követelő katasztrófa, amikor Varsóban egyik szintén Airbus 320-as típusú gépe túlfutott a leszállópályán, egy utas és a személyzet egy tagjának halálát okozva.
A most szerencsétlenül járt gép kifejezetten idősnek számított, 1991-ben állt szolgálatba, és azóta mintegy 58300 órát repült. Ugyanakkor a légitársaság szerint korábban nem volt baj vele. A pilóta is tapasztaltnak számított, tíz éve dolgozott a légitársaságnál.
Az Airbus 320-as a világ legtöbbet használt utasszállítójának számít, jelenleg mintegy 3600 ilyen típusú gép van szolgálatban. A típus kifejezetten biztonságosnak számít, átlagosan egymillió felszállásra 0,14 halálos baleset jut; azaz több mint hétmillió repülésenként éri katasztrófa a gépet.
Az Airbus közölte, hogy szakértői csoportot küldött a katasztrófa helyszínére, amely a francia hatóságokat fogja segíteni a vizsgálat során.