Franciaországban nem lehet forgalomba helyezni a Mercedes-Benz egyes típusait, mivel légkondicionálójukban az R134a jelű, üvegház hatású hűtőfolyadékot használják, amely nem engedélyezett az Európai Unióban - jelentette az AFP a Daimler bejelentését idézve. Az intézkedés a Mercedes A és B osztályú autókat, valamint a CLA modellt érinti - az utóbbi kettőt Kecskeméten gyártja a vállalat. A Mercedes franciaországi kereskedői egyelőre nem tehetnek mást, mint hogy más modelleket ajánlanak a vevőknek.
Az R123a az év eleje óta tiltott szer az EU-ban, Brüsszel az R123yf jelű terméket ajánlja helyette. A Daimler mégis ragaszkodik hozzá, olyan tanulmányokra hivatkozva, amelyek szerint a folyadékot kiváltó újabb anyag tűzveszélyes - mérgező hidrogén-fluorid szabadulhat fel belőle -, baleset esetén könnyebben okozhatja az autó felrobbanását, mint a régi, jól bevált hűtőfolyadék.
Robban vagy nem robban?
A többi autógyártó szerint a Daimlernek nincs igaza, az R123yf remek anyag, ám a német hatóságok mégis úgy döntöttek, hogy egyedi engedéllyel lehetővé teszik a régi hűtőfolyadék használatát a Mercedesekben. Az Opel a Mokka modellben használja az újdonságot az év elejétől. Állítása szerint a törésteszteken nem tapasztaltak robbanásveszélyt.
A Daimler abban bízik, hogy a következő években kifejlesztik a jól bevált anyag biztonságosabb változatát. A Volkswagennel karöltve továbbra is a szén-dioxid-alapú - ezért a levegőbe kerülve nem gyúlékony - anyaghoz ragaszkodnak. Ugyanakkor a francia hatóságok mellett az Európai Bizottság is elveszteni látszik türelmét: a múlt hónapban büntetéssel fenyegette a német autógyártókat, ha nem hagynak fel az R123a használatával. Brüsszel Berlinnek is kifejezte nem tetszését az ügy miatt.