Kevesebb mint 5 év alatt az e-kereskedelem legfontosabb csatornájává nőtte ki magát a livestream vásárlás Kínában: a piac értéke 2017 és 2020 között több mint 280 százalékkal nőtt és két éve már elérte a 171 milliárd dollárt is - derül ki a Glami.hu online divatkereső legfrissebb iparági jelentéséből.
A livestream vagyis az élő vásárlás során a vállalatok digitális platformokon elérhető videótartalmakat használnak a termékek és szolgáltatások valós idejű reklámozására és értékesítésére. A koronavírus-járvány ráadásul tovább fokozta növekedésének sebességét, az idei évben az eladások értéke elérheti a 423 milliárd dolláros csúcsot is.
Kína példáját követve a nyugati divat- és szépségipari márkák, kereskedők és piacterek is gyorsan elindították élő kereskedelmi projektjeiket és rendezvényeiket. Az Egyesült Államokban az élő vásárlási események a becslések szerint 2020-ban 5,6 milliárd dollár értékű forgalmat generáltak, és 2026-ra az e-kereskedelem akár 20 százalékát is kitehetik.
A livestream vásárlást jellemzően divatmárkák és szépségipari cégek indították el, amelyek hetente akár több bemutatót, workshopot, influenszerekkel folytatott beszélgetéseket közvetítenek. Az élő közvetítés jellemzően Youtube-on, Facebookon és Instagramon történik, de egyre több vállalat használja a TikTokot is divatesemények élő közvetítésére.
A vállalatok szerint az élőben közvetített vásárlási események során a konverziós arány akár tízszer magasabb lehet, mint a hagyományos e-kereskedelemben, a vásárlók sokkal kisebb valószínűséggel küldik vissza a termékeket.
A tavalyi év legnagyobb e-kereskedelmi befektetései közül egyébként több is a videóvásárlási piacon történt: a 1,5 milliárd dollárra értékelt Whatnot videó aukciós platform 150 millió dolláros, a Ntwrk videós vásárlási oldal 50 millió dolláros tőkeinjekciót kapott, a Klarna pedig becslések szerint 160 millió dollárért vásárolta meg a Hero nevű platformot.