Teljes egészében visszafizette a Lufthansa német légitársaság a koronavírus-világjárvány okozta válság átvészelésére kapott német állami támogatást. A társaság Berlinben jelentette be, hogy egymilliárd euróért (366 milliárd forint) visszavásárolták a járvány miatt megrendült német cégek támogatására és külföldi felvásárlásuk elhárítására szolgáló gazdasági stabilizációs alap (WSF) által birtokolt tulajdonrész - csendes részesedés - utolsó részét.
A Lufthansa ezzel 3,5 milliárd eurót fordított az állami támogatás visszafizetésére. A csendes részesedés egy másik részét októberben vásárolták vissza 1,5 milliárd euróért, az állami fejlesztési bank (KfW) egymilliárd eurós hitelét pedig februárban törlesztették.
A német állam a WSF és a KfW révén egy kilencmilliárd eurós csomagot állított össze a Lufthansa megsegítésére tavaly tavasszal, amikor a járvány miatt világszerte szinte teljesen leállt a légi közlekedési ágazat. A vállalat ebből mintegy 3,8 milliárd eurót hívott le.
A törlesztés után továbbra is állami kézben marad egy 14,09 százalékos részvénycsomag. Az eredetileg 20 százalékos részesedést a WSF szerezte meg tavaly júliusban 306 millió euróért. Az alap és a vállalat megállapodása alapján a részvénypakett értékesítését az idén augusztusban elkezdték, és legkésőbb 2023 októberéig befejezik.
Jó üzlet volt
"A Lufthansa összes dolgozója nevében szeretnék köszönetet mondani a német kormánynak és a német adófizetőknek" - mondta Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója a társaság közleménye szerint. Kiemelte, hogy a kiszállást az állami mentőcsomagból a járatok iránti kereslet újbóli növekedése, a vállalati működés ésszerűsítése és a cég iránti tőkepiaci bizalom visszatérése tette lehetővé.
Olaf Scholz szövetségi pénzügyminiszter a kormány közleménye szerint azt emelte ki, hogy "fontos és helyes" döntés volt átsegíteni a Lufthansát a nehéz időkön, mert ezzel munkahelyek ezreit mentették meg. Ráadásul a mentőcsomag "jó üzlet volt az államkincstárnak", mert úgy tűnik, hogy a részvénycsomag eladásával nyereséggel zárják az ügyletet. Ez azt mutatja, hogy "az okos politika kifizetődő" - fogalmazott Olaf Scholz, aki a valószínűleg decemberben megalakuló új szövetségi kormány kancellárja lesz.
A Lufthansa a légi közlekedés legnagyobb német szereplője. A leányvállalatokkal együtt a járvány előtt mintegy 135 ezer embert foglalkoztatott. Az idén szeptember végén 107 ezer munkavállalója volt.
A csoport - a névadó Lufthansa mellett az Eurowings, az osztrák Austrian Airlines, a svájci Swiss és Edelweiss Air légitársaság, valamint a belga Brussels Airlines - a július-szeptemberi 5,2 milliárd euró bevételt ért el, 96 százalékkal többet az egy évvel korábbi 2,7 milliárd eurónál. Az adózás utáni veszteség 72 millió euróra csökkent az előző évi kétmilliárd euróról. Az üzletmenet főleg az áruszállítási üzletág teljesítménye révén javult. A csoport három hónap alatt 19,6 millió utast szállított, ez a járvány előtti utolsó hasonló időszakban, a 2019 harmadik negyedévében elért szint 46 százaléka.