A 2006 óta évente megjelenő felmérésben feltett kérdésre, miszerint Milyennek ítéli meg országa jelenlegi általános helyzetét egy tízes skálán? a felmérésben résztvevők átlagosan 4,7 pontot (tízes skálán) adtak, ami csupán egyetlen tized ponttal marad el a gazdasági válság előtt mért értéktől, és két tizedpontos emelkedést mutat a 2015-ös értékhez képest. Még ennél is jobbnak tartják az európaiak egyéni helyzetüket. Ezen a téren is folytatódik a javulás, és gazdasági válság óta most született a legmagasabb pontszám (5,6 pont).
Magyarországot óvatos bizakodás jellemzi. A válaszadók azt érezték, hogy egy év alatt jelentősen javult az ország állapota, ezt tükrözi a 3,3-ről 3,9-re emelkedő pontszám. A magyarok saját helyzetüket illetően viszont már visszafogottabban nyilatkoznak, hiszen a 2015-ös 4,4 után most 4,3 pontot adtak átlagosan, miközben a vizsgált országok átlaga 5,5 pont.
Végre nő a vásárlóerő
Négy év stagnálás után az európai vásárlóerő jelentős - 4 százalékos - bővülésnek indult. Minden európai polgárnak átlagosan 550 euróval több maradt a zsebében. Az elkövetkező 12 hónap vásárlásait és megtakarításait tekintve, a tartalékoló "hangyák" és a költekező "tücskök" tábora nagyjából azonos nagyságú, ráadásul mindkét tábor megerősödött az eltelt egy év alatt. Az európai polgárok 42 százaléka véli úgy, hogy ő bizony inkább félretesz, ami 7 százalékos bővülés 2015-höz képest. A felmérésben résztvevők 39 százaléka ellenben inkább költené a pénzét. Ők 4 százalékkal vannak többen, mint tavaly.
Magyarországon inkább a szorgos hangyák vannak többségben, hiszen itt egy év alatt 6 százalékponttal, 37 százalékra nőtt a takarékoskodni igyekvők száma, miközben az inkább költeni szándékozók aránya 14 százalékponttal, 26 százalékra esett vissza.
A MNB adatai szerint 2015 végén minden egyes magyar lakosra több mint 3 millió forintnyi pénzügyi megtakarítás jutott. A megtakarítási kedv a növekvő pénzügyi tudatosságot mutatja és nem jelenti azt, hogy a magyarok nem vásárolnak, hiszen a hazai fogyasztás is szépen nő. Sokkal inkább arról van szó, hogy jobban megnézzük, mire költünk - mondta Lukácsi Zoltán, a Cetelem marketingigazgatója.
Még mindig utazásra költünk az első helyen
Az európai polgárok idén leginkább utazásra és szabadidős tevékenységekre költenek.(56 százalék). A fogyasztói vágyak toplistájának második helyén a háztartási gépek szerepelnek (39 százalék). A bronzérem a bútoroknak jutott (34 százalék). A felmérés nagy vesztese a tavaly még harmadik legnépszerűbb kiadásnak számító lakberendezés, lakásfelújítás lett, ez célra költők tábora ugyanis 7 százalékponttal, 30 százalékra esett vissza Európában.
A magyarok vágyai hasonlóak az európai átlaghoz. Itt is az utazás, szabadidő áll az első helyen (37 százalék) - igaz, ez 8 százalékpontos visszaesést mutat az egy évvel korábbihoz mérten. Mindössze 2 százalékponttal lemaradva a háztartási gépek beszerzése szerepel. A harmadik legfontosabb kiadás a magyar lakosságnál a lakberendezés, lakásfelújítás lett (31 százalék).