Az olajexport-tilalom decemberi feloldása után először csak független kereskedők, köztük a világ legnagyobb olajkereskedője, a svájci Vitol és a holland Trafigura, valamint európai olajipari vállalatok szállítottak külföldre az Egyesült Államokban felszínre hozott nyersolajat. A legnagyobb amerikai olajipari vállalatok közül az Exxon Mobil az első, amely csatlakozott az amerikai olajat exportálók köréhez.
Az Egyesült Államok 1975-ben vezetett be exporttilalmat az olajra, és az embargót csak 40 évvel később, tavaly decemberben oldotta fel a kongresszus.
A Bloomberg hírügynökség jól értesült forrásokra hivatkozva azt közölte, hogy az Exxon Mobil a tulajdonában álló szicíliai olajfinomítóba küldött egy szállítmányt. A texasi Beaumont kikötőjéből február elején futott ki a több mint 105 ezer tonna hordképességű, Maran Sagitta nevű olajszállító tankhajó, és a napokban érkezett meg a szicíliai Augusta kikötőjébe.
A cég nem árult el részleteket, csak annyit közölt, hogy az amerikai nyersolaj exportja egy kereskedelmi lehetőség, és időről időre kihasználhatják ezt.
A globális kereskedelem szempontjából az északi-tengeri Brent és a West Texas Intermediate (WTI) amerikai könnyűolajfajta a legfontosabb. A két olajfajta ára közötti különbség ismét eltolódott a Brent javára, a hordónkénti ára több mint 2,5 dollárral magasabb a WTI-énél. Ráadásul az Egyesült Államok olajtartaléka hónapok óta történelmi magasságokat ér el.
Az amerikai kormány energiaügyi tájékoztató hivatala (EIA) szerdán közölte, hogy a kereskedelmi olajtartalék szintje 10,4 millió hordóval 518 millió hordóra bővült a február 26-val végződött héten. Elemzők 3,5 millió hordós növekedésre számítottak.
A Brent májusi szállításra hordónként (159 liter) 37,39 dollárba került péntek délután három órakor, 32 centtel, 0,86 százalékkal nőtt az ára az Intercontinental Exchange (ICE) londoni jegyzésében. A New York-i árupiac elektronikus jegyzésében a nyugati féltekén irányadó WTI áprilisi szállításra hordónként 10 centtel, 0,29 százalékkal, 34,67 dollárra emelkedett.