A General Motors (GM) a visszahívási akciók sorozatát hirdette meg idén, ami nem tesz jót az autógyártó hírnevének. A hibák az autószőnyegek csúszkálásától az indítókapcsolók csődöt mondásáig terjednek, számos baleset és legkevesebb 13 ember halála írható a számlájukra. A GM 54 visszahívási akcióban 26 millió autóját rendelte a szervizekbe az USA-ban.

A MarketWatch arra volt kíváncsi, indokolt-e a pr-osok túláradó aggodalma a sorozatos problémák miatt. Ezek elvileg megrendíthetik az autógyártó menedzsmentkultúrájába, biztonsági eljárásaiba vetett bizalmat, így nem meglepő, hogy a GM imázsa szempontjából sokan pokolinak tartják az idei évet. A hírportál statisztika elemzése azonban azt a tanulságot hozta, hogy az autósoknak semmi okuk kevésbé bízni a GM modelljeiben, mint korábban, vagy pusztán a visszahívások alapján rosszabbnak tartani ennek a cégnek az autóit, mint más gyártókéit.

A portál abból indult ki, hogy az amerikai közlekedésfelügyelet régóta gyűjt adatokat a visszahívásokról. Ezek feldolgozásával összehasonlítható az autógyártók statisztikája. A MarketWatch tíz céget vett górcső alá, azokat, amelyek a Motor Intelligence piackutató cég szerint a legtöbb autót adták el az USA-ban 2013-ban. Adataikat 2004-től 2014 augusztusáig dolgozták fel.

Az átlag szabálya

Az elemzés azt az eredményt hozta, hogy a 2014-es visszahívásokban potenciálisan érintett autók 94 százalékát ennek a tíz cégnek az egyike gyártotta. Ezzel egyidejűleg a 2014-ben forgalomban lévő autók 92 százaléka szintén ezek egyikének a gyártmánya volt. Egyszerűbben fogalmazva: minél több autót gyárt egy vállalat, annál nagyobb az esélye annak, hogy termékei szerepelnek valamilyen visszahívásban.

Az első tíz autógyártónál azt is megvizsgálták, hogy típusaik átlagos részesedése a teljes amerikai autóállományból, hogyan viszonyul a visszahívásokban való részesedésükhöz. Ez a mutató 1,2-re jött ki, azaz hibatáron belül van az 1:1-es arányhoz képest. Az utóbbi azt jelentené, hogy amilyen arányban részesednek a piacból, éppen olyan arányban szenvedik el a visszahívásokat. A GM esetén pusztán annyi történt, hogy idén kimagaslóan sok autóját kénytelen a szervizekbe rendelni, ami ellensúlyozza az elmúlt öt év alacsony visszahívási arányát.