A bezárások globálisan 2025-ig, Németországban 2028-ig mennek végbe a cégvezetők ígérete szerint. Álláspontjuk az, hogy kevesebb bemutatóteremre van szükség a bejáratott piacokon, ugyanakkor Kínában inkább növelni fogják a számukat.
Németországban jelenleg mintegy 1000, világszerte pedig 6500 Mercedes és Smart értékesítési és szervizpont működik.
Kapcsolódó
A csúcsmárkák, mint a Maybach, az AMG vagy akár a G-osztály terepjáró külön szalonokat kap. A luxuslimuzinnak Sanghajban, a sportkocsiknak Dubajban lesz saját képviselete, Ausztriában pedig külön G-osztályos tesztvezetéseket kínálnak majd - olvasható a portálon.
A Daimler tavaly 25 európai márkakereskedés eladásával kezdte a spórolást. Ez része a 2020-ban bejelentett 20 százalékos költségcsökkentési tervnek. A cég korábban, még 2015-ben is eladott több márkakereskedést egy kínai befektetőnek.
A német luxusmárka emellett a közvetlen értékesítés felé mozdul el, vagyis igyekszik kihagyni a kereskedőket egyre több piacán. Jelenleg 5 országban próbálkozik ezzel, de 2025-re 20 ilyen piacot szeretnének. Az értékesítési költségek csökkentésével drágábban tudják majd adni autóikat.
Szintén 2025-re azt tervezik, hogy az autók 25 százalékát online értékesítik.
A hagyományos kiskereskedelmi modellben a márkakereskedéseknek maguknak kell finanszírozniuk a készletet, a promóciókat és a márkaépítést. Cserébe szabadon tárgyalhatnak az árképzésről. Az ügynöki modellben - amely azért kapta ezt a nevet, mert az autógyártó értékesítési ügynökként jár el - az autógyártó birtokolja a készletet, közvetlenül az ügyfélnek számláz, és finanszírozza a márkaépítést. A márkakereskedők szállítják az autót és természetesen ezért jutalékot kapnak.
Európában egyre több autógyártó fordul az ügynöki modell felé, köztük a Volkswagen-csoport (a Cupra márka, valamint a VW és az elektromos Audik esetében). A Stellantis is felmondta a kereskedői szerződéseket, és tárgyalásokat folytat arról, hogy 2023-ban áttérjen az ügynöki értékesítésre. A BMW Dél-Afrikában és az elektromos meghajtású modellekkel kísérletezett az ügynöki értékesítéssel. Velük szemben a Toyota és a Renault marad a hagyományos modellnél.