Üzleti sikerrel és némi presztizs-veszteséggel zárult tegnap este a Moszkva mellett tartott nemzetközi légi kiállítás, amelyen 40 ország 800 kiállítója vett részt. A kétévente megrendezett air show-n több mint 10 milliárd dollár értékben kötöttek üzleteket, az esemény nevében szereplő "nemzetközi" jelző ellenére természetesen elsősorban az oroszok - főleg állami cégek vásárolták a hazai, ugyancsak állami tulajdonban levő gyárak gyakran csak papíron létező termékeit, mint a közepes hatósugarú MS-21-es utasszállítót, amely még a tervezés fázisában van. A rövid távokra tervezett Superjet-100-as viszont már szállít utasokat Oroszországban, és nagy reményeket fűznek exportjához is. Nyilván ez is indokolja, hogy készülnek e gép business jet változatának elkészítésére is. Vendégszereplőként természetesen nem maradhatott el az Európa egyik legnagyobb, a Gromov nevét viselő repülési kutatóintézet repülőterén tartott show-ról a Boeing 787-es Dreamlinere, és az Airbus A-380-asa, a világ legnagyobb utasszállítója sem. Az orosz VSMPO-AVISMA Corporation együttműködési megállapodást is kötött az Airbussszal, amelynek értelmében ő szállítja majd az európai óriáscégnek az A-350-es titánium alkatrészeit.

A show legnagyobb szenzációja - és kudarca - az ötödik generációs, lopakodó orosz vadászgép, a T-50-es nyilvános bemutatkozása volt. A 37 tonnás, 10 tonna fegyverterheléssel 2600 kilométeres óránkénti sebesség meghaladására képes repülő az amerikai F-22-es Raptorra adott orosz válasz. A két, repülésre alkalmas prototípus közül az egyik a kiállítás első napjaiban bemutatkozott, a zárónapon azonban meghiúsult a felszállása. A gép elindult, de a pilóta még a kifutópályán érzékelte, hogy a két hajtómű közül az egyik meghibásodott, s szerencséjére a fékernyők kiengedésével még időben sikerült megállítania a T-50-est még a pálya végének elérése előtt.