A Napi Gazdaság pénteki számának cikke
Április végén az Hermes International SCA-nak ítélt meg 100 millió dolláros kártérítést egy New York-i bíróság. A francia vállalat 34 olyan website ellen adott be keresetet, amelyek olyan ikonikus − ámde hamis − termékeket árultak, mint az Hermes selyemsálai vagy Birkin-, illetve Kelly-táskái. Néhány napra rá a trendi csizmákat gyártó Uggs anyavállalatának, a Deckers Outdoor Corp.-nak ítéltek meg Chicagóban két perben 686 millió dollárt − ezt a Reuters szerint több mint háromezer Kínában regisztrált website-ra rótták ki, a pénz egy részét az olyan fizetési rendszereken hajtják be, mint a PayPal.
Ezen a héten a Burberry Group Plc következett: a brit ruházati csoport is a kínai hamisítók internetes hálózata ellen lépett fel − számolt be a divatipar híreire szakosodott WWD. A jellegzetes kockamintával fémjelzett termékek utánzataiból csaknem kéttucatnyi-félét árultak több mint 230 kínai site-on − egy manhattani bíróság ítélete szerint ezért 100 millió dollár jár a brit társaságnak, ugyancsak a netes fizetési rendszerektől elvonva.
Az ítélet azt is kimondta, hogy a Burberryt valamilyen módon magukban foglaló domainneveket át kell adni a cégnek, és arról is rendelkezett, hogy az olyan oldalak, mint a Google, a Facebook vagy a Twitter, nem nyújthatnak szolgáltatásokat a bűnös site-oknak. Hasonló tilalmat, illetve névátadási kötelezettséget már az Hermes ügyében is elrendeltek − ennek alapján gondolják ágazati elemzők, hogy a hamis luxuscikkek forgalmazására szakosodott webes cégek napjai meg vannak már számlálva − legalábbis mai működési modelljük mellett.