A montenegrói kormány 155 millió eurót (48,5 milliárd forint, valamivel több mint a vizes vébére épült uszoda ára) költ a következő hat évben az ország nemzeti légitársaságára, a Montenegro Airlinesra - adta hírül a bne IntelliNews régiós hírportál. A cég ennek segítségével kifizetheti adósságait, azaz megmenekül a csődtől, és eggyel bővítheti jelenleg öt repülőgépből álló légi flottáját.
A Montenegro Airlinest évek óta próbálják privatizálni, ám vevői érdeklődés hiányában hiába. Ezért a kormány kénytelen évről évre betömni a vállalat gazdálkodásán keletkező lyukakat. Ezek közöl a legutóbbi mát 50 millió euró, amelyből több mint 20 millió az alkalmazottak jövedelemadójának és tb-járulékának hátraléka.
A nemzeti légitársaság fenntartását támogatók azzal érvelnek, hogy bedőlése még nagyobb veszteségeket okozna, részben elvesznének a repülőgépekre eddig kifizetett összegek, részben elvesztené az ország a légitársaság külföldi repülőtéri állóhelyeit. A vállalat - amelynek vállalati szlogenje a néhai Malévére hajaz: Szárnyakat adunk álmainak! - évente 70 millió euró bevételt ér el.
A Deloitte a kormány megrendelésére átvilágította a Montenegro Airllinest, és azt találta, hogy középtávon már nem kell a kormánynak kifizetni a cég adósságait, sőt ehelyett befizethet a költségvetésbe. A cég helyzete tükrözi a volt Jogoszlávia utódállamaiban működő nemzeti légitársaságok gondjait.
A szerb Jatot AirSerbia néven próbálják újrapozicionálni az Etihad, az Egyesült Arab Emírségek nemzeti légitársaságának anyagi támogatásával. A horvát Croatia Airlines, amelyet szintén privatizálni akarnak, szeptemberben nyelt el 100 millió kunát (4,2 milliárd forint). A szlovén Adria Airlines csődbe ment és a ljubljanai kormány új légitársaságot akar gründolni helyette. A FlyBosniának már bázisának, a szarajevói repülőtérnek járó díjak kifizetése is gondot okoz.