Két évig erősen korlátozottak voltak az utazási lehetőségek világszerte, ezért számos légitársaság döntött úgy, hogy elküldi dolgozói egy részét, most viszont újra nagy igény mutatkozik a munkájukra. Az iparág már hónapok óta kétségbeesetten keresi az embereket, miközben a magas üzemanyagköltségekkel is meg kell küzdeniük.
A Brit easyJet például nemrég még pozitívan nyilatkozott az idei járatkínálattal kapcsolatban, áprilisban azonban naponta több száz járatot töröltek az alkalmazottak Covid-megbetegedése miatt. A kieső dolgozók okozta problémát ideiglenesen úgy oldják meg, hogy a 156 ülőhely helyett, csak 150-et biztosítanak az Egyesült Királyságban állomásozó 60 darab Airbus A319-es repülőgépen. A fedélzeti létszám így 4-től 3 főre csökkenhet - írja a társaság közleménye alapján az osztrák közszolgálati televízió portálja.
A Lufthansa leányvállalata és az Austrian Airlines testvérvállalata, a Swiss is új lépéseket tett az egyre fokozódó munkaerőhiány enyhítése érdekében. Úgy próbálnak új embereket magukhoz csábítani, hogy ismét bevezetik a korai indulásért vagy a késői érkezésért járó költségtérítést, valamint a túlórapótlékot is, amelyet még a világjárvány berobbanása után felfüggesztettek.
Carsten Spohr a Lufthansa vezérigazgatója szerint az eddigi járattörlések mellett nyáron hasonló tendenciával számolnak és ez komoly aggodalomra ad okot. Spohr egyúttal a repülőjegyek árának emelését is bejelentette. "Ha az olajár hordónként 10 dollárral emelkedik, akkor a jegyár is átlagosan 10 dollárral (9,63 euró) emelkedik" - magyarázta.
Újabb járatkésésektől tartanak
Úgy tűnik tehát, hogy a jelentős létszámleépítés után az új alkalmazottak felvétele nem tud lépést tartani az utazási kedv fellendülésével. A légiközlekedési ágazatban tapasztalható munkaerőhiány ráadásul nem csak a levegőben, hanem a földön is jelentkezik.
Egy felmérés szerint az európai repülőterek kétharmada attól tart, hogy a légi forgalom erőteljes fellendülése miatt több járatkéséstől kell tartani. Jó egyharmaduk feltételezi, hogy ez a probléma még ősszel sem oldódik meg.
Legutóbb London Heathrow és Amszterdam Schiphol repülőterein voltak nagyobb fennakadások. A húsvéti ünnepek kezdetén a Lufthansa számos járatot törölt a frankfurti repülőtérről, különösen a belföldi járatokat, hogy megelőzze a hosszú sorban állással járó káoszt.
Több oka is van a munkaerőhiánynak
Az ACI és az ASA a munkaerőhiány okai arra vezethetők vissza, hogy sok alkalmazottat kellett elbocsátaniuk, mert a világjárvány idején túl kevés állami támogatást kaptak. A bérek alacsonyak, ami a szolgáltatók közötti éles versenynek tudható - mondták.
A biztonsági követelményekre és a személyzet képzésére vonatkozó előírások miatt ráadásul az új személyzet bevetéséhez akár 16 hétre is szükség lehet. Az ACI és az ASA ezért felszólították a légitársaságokat, hogy erre mielőbb megoldást találjanak, például a 16 hetes időtartam lerövidítésével.