A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke
Kiélezett versenyt vívnak egymással a felső kategóriás órák gyártói − nem csak a vevőkért. A keresletet ismerve jóval többet is el lehetne adni a drága darabokból, ám egyszerűen nincs hozzájuk elég alkatrész. A világ legnagyobb óraipari csoportja, egyszersmind legnagyobb óraalkatrész-gyártója, a svájci Swatch Group csaknem monopolhelyzetben van az órák mozgó alkatrészeinek gyártásában, ezek zömét a legutóbbi időkig tőle vásárolta a többi óráscég jó része. A szakképzés azonban nem tartott lépést a luxuscikkek iránti igényekkel, így a Swatch egyre kevésbé akarta ellátni konkurenseit; a 18 óramárka, köztük az Omega és a Longines fölött rendelkező csoport végül tavaly közölte, hogy visszafogja szállításait, egyben felkérte a svájci versenyhatóságot (Weko), határozza meg, miként állíthatják le azokat a versenyszabályok megszegése nélkül. A Weko engedélyezte, hogy a Swatch 2012−2013-ban korlátozza az alkatrész-értékesítést és még 2013 első félévében bejelenti, hogyan vonulhat ki a cég teljesen mások ellátásából.
Ha ez így lesz, akkor a riválisok komoly nehézségekkel néznek majd szembe. Számlapot vagy az órák házát készítő vállalkozásokat még csak-csak lehet felvásárolni − mondta a függetlenek közé tartozó svájci Parmigiani vezetője a Reutersnek a genfi órakiállításon −, de olyan nincs a piacon, amelyik a mozgó alkatrészeket gyártaná. Maga a Parmigiani tíz éve választotta le Vaucher nevű alkatrészgyártó egységét − ebben szerzett 2006-ban 25 százalékos részesedést 25 millió svájci frankért a francia Hermes divatház, így biztosítva be magát. Az órák világába később belépő LVMH-csoport nagyobb gondban van, mert hiába rendelkezik olyan márkák fölött, mint az Hublot, a Tag Heuer vagy a Zenith, ha előállításuk akadályokba ütközik − mindenesetre a világelső luxusipari csoport 2011-ben megvette a svájci La Fabrique du Temps-t, amely órák mellett alkatrészeket is készít.
A CPIH ágazati szervezet becslése szerint 2011-ben 200-250 óraalkatrész-gyártó működött a világon. A felvásárlási harc vélhetőleg tovább erősödik a Swatch lépése után − vélik a szakértők, hozzátéve: a cég alapító vezérigazgatója, Nick Hayek a múltban már figyelmeztetett, hogy riválisaik túl sokat költenek a sportolókkal vagy filmcsillagokkal teli reklámkampányokra és túl keveset a termelésre.