Donald Trump amerikai elnök szerdán kérte fel Wilbur Ross kereskedelmi minisztert, hogy indítson vizsgálatot annak feltárására, hogy a járművek és alkatrészek behozatala milyen hatást gyakorol az Egyesült Államok nemzetbiztonságára. Az 1962-es kereskedelemfejlesztési törvény 232-es cikkelye alapján kezdeményezett vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a nagymértékű import nem tette-e tönkre a belföldi autógyártást, illetve az, hogy a belföldi autó- és autóalkatrészek gyártásának hanyatlása mennyire csökkentette az innovációt és az új technológiák alkalmazását. Ez a ritkán alkalmazott cikkely feljogosítja az elnököt arra, hogy nemzetbiztonsági megfontolások alapján korlátozza termékek és javak behozatalát.

Ez egy olyan döntés, amelyet nehéz megérteni - hangoztatta az Európai Bizottság, amelynek elkeseredettségét az is táplálja, hogy a jelek szerint valószínűleg nem tudja elérni, hogy az európai gyártók június 1. után is mentességet élvezzenek az Egyesült Államokba exportált alumíniumra és acélra kivetett 10, illetve 25 százalékos amerikai védővám megfizetése alól. Jyrki Katainen, a bizottság alelnöke kijelentette, nagyon nehéz elképzelni, hogy az autóimport bármilyen nemzetbiztonsági fenyegetést jelentsen, és az Egyesült Államok megsérti a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályait, ha egyoldalúan emeli a vámokat.

A Volkswagen német autóipari konszern arra figyelmeztetett, hogy "hosszú távon senki nem jár jól az egyoldalú protekcionizmussal, és csak a szabad és igazságos kereskedelem tudja biztosítani a jólétet".

A Német Kereskedelmi és Iparkamara (DIHK) erőltetettnek minősítette az amerikai logikát, amelyben provokációt lát.

Angela Merkel német kancellár, aki éppen Kínában tartózkodik látogatáson, a szabadkereskedelem támogatása mellett szállt síkra, de nem említette az autóipart.

A kínai kereskedelmi minisztérium az amerikai kereskedelemfejlesztési törvénnyel való visszaélésnek nevezte Trump elnök döntését, és közölte, hogy "határozottan megvédi" Kína jogait és érdekeit.

Szeko Hirosige japán gazdasági, kereskedelmi és ipari miniszter arra figyelmeztetett, hogy zavart okozhatnak a piacokon a pótlólagos vámok. Tokió rendkívül aggódik, és továbbra is emlékeztetni fogja az amerikai kereskedelmi illetékeseket, hogy bármilyen döntésnek összhangban kell állni a WTO szabályaival.

Az Egyesült Államokban a személyautók importját 2,5 százalékos, a platós terepjárókét és a kisteherautókét pedig 25 százalékos vám terheli. Egy amerikai bennfentes forrás azt közölte, hogy az elnök 20-25 százalékra emelné a személyautókra kivetett vámot.

Az utóbbi két évtized alatt az Egyesült Államokban értékesített külföldi autók aránya 32 százalékról 48 százalékra nőtt. Tavaly 192 milliárd dollár értékben, 8,3 millió járműt importált az Egyesült Államok, ebből 2,4 milliót Mexikóból, 1,8 milliót Kanadából, 1,7 milliót Japánból, 930 ezret Dél-Koreából és 500 ezret Németországból. Ugyanakkor az Egyesült Államok 57 milliárd dollár értékben, közel 2 millió járművet exportált.

Kép forrása: Szász Péter/Napi.hu.