Kevesebb mint 140 leütésből álló kérelmet intézett a Twitter az USA tőzsdefelügyeletéhez (SEC), amelyben kéri felvételét az első tőzsdei részvénykibocsátásukat (IPO) előkészítő vállalatok közé. Az internetes mikroblog-vállalkozás profiljához híven egy tweetben szivárogtatta ki a bizalmas dokumentumot. Az IPO-t az elemzők jövő tavaszra várták, igaz, a beadványból nem derül ki, hogy a cég milyen gyorsan akar eljutni a tőzsdére. A kibocsátást a Goldman Sachs garanciavállalásával hajtják végre, később más bankok is csatlakozhatnak az ügylet menedzseléséhez.
A Twitter hétéves múltra tekint vissza. Mostanra 200 millió felhasználót gyűjtött össze, akik személyes életük egy-egy pillanatának megosztásával, illetve véleményük, kommentárjaik közzétételével az online kommunikáció új kultúráját alakították ki. A vállalkozás egymilliárd dollár forrást gyűjtött össze magán-tőketársaságoktól.
Üzletté kéne válni
Annak alapján, hogy az év első felében egyes alkalmazottai mennyiért adtak el részvényeket a BlackRock befektető társaságnak, szakértők kilencmilliárd dollárra becsülték a vállalkozás értékét - tudta meg a Wall Street Journal az ügyhöz közel álló forrásból. A Facebook 100 milliárd dollárt ért IPO-ján, amelyet nagy hullámvölgy követett, hogy mostanra nagyjából visszakapaszkodjon e szint közelébe a közösségi site kapitalizációja.
Dick Costolo vezérigazgató irányítása alatt a Twitter az elmúlt három évet azzal töltötte, hogy megpróbálja egy profitot termelő üzleti vállalkozás motorjává tenni népszerűségét. Az oldalain megjelenő, diszkréten támogatott tweeteknek nevezett reklámokból idén 583 millió dollár bevételre tehet szert - derül ki az EMarketer Inc. becsléséből.
Hiszi a piszi?
Szakértők szerint azonban a befektetők egyelőre nincsenek meggyőződve arról, hogy a Twitter több mint egy ígéretes próbálkozás. Sok nagy hirdető még mindig úgy tekint a portálra, mint egy kísérletre, nem pedig úgy, mint ami gyökeresen új lehetőségeket kínál a vevők becsábítására üzleteibe. Az aggodalmakat táplálja, hogy a Twitter közönsége kisebb, mint a nagyobb tévécsatornáké vagy a Facebooké. Emellett hirdetési lehetőségei messze nem olyan kifinomultak, mint amilyeneket az utóbbi cég kínál.
További nagy kérdés, hogy vajon nem csupán egy múló divat-e twitterezés. Vannak olyan új globális szolgáltatások, mint például fotómegosztást kínáló Instagram vagy az üzeneteket továbbító Snapchat, amelyek komoly kihívást intézhetnek a Twitterrel szemben.
Az IPO-nak ugyanakkor kedvez a tőzsdei környezet. Idén várhatóan 200 új cég jelenik meg az amerikai börzéken. Ennyi premierre 2007 óta nem volt példa - derül ki a Dealogic adatszolgáltató becsléséből. A cégek részvényeinek ára átlagosan 13,1 százalékkal ugorhat meg kereskedésük első napján.