A szállítmányozási szektor napjainkban rohamosan fejlődik, ez szükségszerűen magával hozza a késedelmes fizetések és a növekvő kintlévőségek problémakörét. Ez jól látszik abból is, hogy a lejárt számlák átlagos "kora" az öt évvel ezelőtti száz nap környékéről 2015-ben 253 napra, majd 2016-ban 374 napra ugrott - igaz, idén egyelőre kétszáz nap alatt marad - derül ki az EOS Csoport, a világ egyik vezető kintlévőségkezelő vállalatcsoportja magyarországi kutatásából, amelyben kifejezetten a szállítmányozók kintlévőségeit, illetve azok behajthatóságát vizsgálták. A kutatás során csaknem 40 szállítmányozó cég összesen mintegy 750 darab lejárt követelését vették górcső alá.
Az eredmények alapján szállítmányozó vállalkozásoknál a várható behajthatóság abba az esetben a legnagyobb (61 százalék), ha a kinnlevőség értéke nem haladja meg a 300 ezer forintot, valamint a lejárt számla nem idősebb 180 napnál. Még ebben az alacsony értékkategóriában is gyorsan csökkennek az esélyek, egy éven túl már csak 39 százalék a várható sikeresség mértéke.
Kapcsolódó
Szintén romlik a helyzet a nagyobb értékű számlák esetében. Ez alól csupán az számít kivételnek, hogy a legfeljebb fél éve lejárt számlák behajtásánál másfél millió forintig nincs gyors esélycsökkenés - ám a 60 százalék körüli mutató az efeletti követeléseknél már csupán 17 százalék -, azaz amikor egy cég már ennyivel tartozik, ott valószínűleg nagy a baj.
Számla korossága | 0-180 nap | 181-365 nap | 365 nap felett |
0-300 ezer forint | 60,7 | 49,1 | 38,6 |
300-700 ezer forint | 52,8 | 28,2 | 25,0 |
700 ezer - 1,5 millió forint | 58,0 | n.a. | n.a. |
1,5 millió forint felett | 17,1 | n.a. | n.a. |
Forrás: EOS Magyarország |
A követeléskezelés sikerességét alapvetően meghatározza, hogy a számla lejártát követően milyen gyorsan fordul hozzánk az ügyfél. Minél később lépnek, annál kisebb az esély arra, hogy a tartozás behajtható - kommentálta az adatokat lapunknak Somodi Bernadett, az EOS Faktor Magyarország Zrt. értékesítési és marketingigazgatója. Ennek megfelelően úgy alakították ki a folyamatainkat, hogy egyes ügyfeleknél gyors a kezelés, csupán 60-80 napig tart.
Napi tapasztalat, hogy minél kisebb egy számla értéke, annál könnyebb behajtani. Amikor ugyanis egy vállalkozás többféle tartozást halmoz fel, folyamatosan mérlegeli, hogy melyik számlát fizesse ki előbb. A gyakorlatban a többség a kisebb értékű tartozásokat veszi előre, ezeknél érezhetően nagyobb a fizetési hajlandóság. Így például ha egy kisvállalkozás egymillió forinthoz jut, a pénzből valószínűleg inkább három darab, egyenként 300 ezer forintos tartozását fizeti meg, mint egy nagyobbat próbálna belőle törleszteni - fogalmazott Somodi.
Az EOS adminisztratív követeléskezelési eljárást folytat. Céljuk, hogy a folyamat végére valamilyen egyezség szülessen, amely megfelel a hitelezőnek és az adósnak egyaránt. Ha pedig nem sikerül időben, peren kívül megegyezni az ügyfelekkel, akkor kezdenek csak valamilyen jogi eljárásba (a kisebb összegeknél fizetési meghagyás, a nagyobbaknál pedig felszámolási eljárás) - az ilyen ügyek aránya általában tíz százalék alatt marad.
A szállítmányozó cégeknél gyakran kerülnek elő lejárt külföldi követelések is - ezek aránya a kutatásnál 25 százalék körül volt. Itt is jól látható azonban, hogy minél később lépnek a cégek, annál kisebb a fizetési arány. Amúgy is általában kisebb a sikeresség a külföldi követéseknél - ez alól csupán 2014 számított kivételnek, amikor a két mutató megegyezett. A nemzetközi ügyek ugyanis a belföldieknél általában lassabban, hosszabb átfutással zajlanak - több időt visz el a kommunikáció, a számlázás (ma is sok olyan cég van, amely továbbra is papíron, levélben küld számlát). Majd miután a külföldi partner nem fizet, a cégek is lassabban lépnek és fordulnak követeléskezelőhöz.
Év | Belföld (%) | Belföld átlagkorosság (nap) | Külföld (%) | Külföld átlagkorosság (nap) |
2012 | 75,0 | 100 | 34,4 | 120 |
2013 | 64,3 | 100 | 47,3 | 144 |
2014 | 41,7 | 190 | 41,8 | 168 |
2015 | 56,5 | 254 | 48,3 | 174 |
2016 | 59,6 | 374 | 44,3 | 317 |
2017 | 42,5 | 166 | 27,7 | 387 |
Forrás: EOS Magyarország |
Márpedig az, hogy egy vállalat mennyire érzi kockázatosnak a külföldi számlázását, alapvetően befolyásolhatja nemzetközi a kereskedelmi kapcsolatok fejlődését. Sok erőforrást igényel, hogy egy cég ezt a sokféle tudást önmaga menedzselni tudja. Az EOS Csoport hosszú évek óta működteti nemzetközi kintlévőségek kezelésére specializálódott hálózatát, ezért képes szinte a világ bármely országában keletkező tartozások behajtására - mondta Somodi.
A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy amikor egy magyar szállítmányozó lejárt németországi követelésével hozzánk fordul, akkor a helyi irodánk révén nincsenek jogi és nyelvi akadályok, német kollégáink keresi fel a helyi adósokat. Ennek megfelelően az EOS Faktornak több olyan partnere is van, amely kimondottan külföldi kintlévősége kezelésével bízza meg a céget - számolt be az igazgató.