Nagy felfordulást okoz a Csillagok háborúja az USA legnagyobb áruházláncainak polcain. A Wal-Mart, a Target és a többi hipermarketlánc elkezdte kipakolni a gyerekek és szüleik szeme elé a műanyag fénykardokat, a robot Jodákat és a többi játékot, amely a filmlegendához kapcsolódik - írja a Wall Street Journal. Olyan felhajtásra számítanak a sorozat új filmjének december 18-ai bemutatója kapcsán, hogy a többi játékot szinte mind leszórták a polcokról.
Az amerikai játékpiacáért késhegyig menő harcot vívnak a gyártók, mert nem mindegy melyikük, mekkora tortaszeletet tud kihasítani az évi 22 milliárd dolláros forgalomból. Az első vesztes máris megvan: a Magyarországon Snoopy és Charlie Brown - A Peanuts film címmel vetített képregény-adaptációhoz kapcsolódó játékokból a várt bevétel kisebb lesz az előre jelzettnél. Nem is kevéssel, éves szinten 24 millió dollárral. Az ok egyszerű: a kereskedők nem plüs Shoopy kutyákat vásárolnak, hanem inkább Darth Vedereket és más Star Wars-hősöket.
Mindent felülmúl
A snoopys filmmel kapcsolatos licencjogokat értékesítő Iconix Brand Group elnöke, Peter Cuneo arra panaszkodik, hogy a boltosok inkább a tuti tippnek tűnő a Csillagok háborújának tartják fenn a helyet, mint hogy más játékokkal kockáztassanak. Mivel a Peanutsot tavaly nyáron mutatták be az USA-ban (Magyarországon a jövő hónapban kerül a mozikba), ezért az elsők között veszítette el helyét az áruházak polcain.
A kereskedők minden évben figyelik, milyen mozi- és tévéfilmek bolondítják meg a gyerekeket, és ezekhez igazítják játékkínálatukat. A Csillagok háborúja körüli őrület azonban mindent felülmúl. Az új rész, Az erő ébredése tíz évvel követi az előzőt, és ez az első olyan mozi, amelyet azt követően készítettek, hogy a Walt Disney 2012-ben több mint négymilliárd dollárért megvásárolta a mozimítosszal kapcsolatos jogokat a Lucasfilmtől.
Hosszú marketingmenetelés
A Disney már szeptember elején megszervezte az "erő ébredését" előre jelző eseményt a játékboltokban, ami képet adhatott az áruházaknak a várható keresletről. A Star Wars-játékok 2015 utolsó négy hónapjában kétmilliárd dollár bevételt hozhatnak a jogtulajdonosoknak és a kiskereskedőknek - véli Sean McGowan, az Oppenheimer & Co. befektetési bank szakértője. Ennek köszönhetően a játékbiznisz olyan jó szezonra számíthat, amire egy évtizede nem volt példa.
A játékértékesítések nyolc százalékkal növekedtek az év első három negyedévében az egy évvel korábbihoz képet - derült ki az NPD Group adatfeldolgozó cég számaiból. A 2014/2013-as bővülés négy százalék volt. Várakozások szerint a játékok eladásai annak ellenére kiugró tempóban nőhetnek, hogy általában nem várható különösebben jó karácsonyi szezon az USA-ban.
Betáraznak
A Hasbro, a Jakks Pacific és a Mattel, az USA három legnagyobb tőzsdén jegyzett játékgyártója a megrendelések ugrásszerű növekedéséről számolt be a harmadik és a negyedik negyedév összehasonlításában. Egyesek ezt azzal magyarázzák, hogy a Csillagok háborúja "elszívja a levegőt" a többi játék elől, az áruházak őrült tempóban növelik megrendeléseiket, mert semmiképpen sem akarnak lemaradni a nagy rohamról.
A Hasbro, a filmeposz egyik legnagyobb licencvásárlója vitatja ezt. Szerinte csak az az általános trend mutatkozik meg, hogy a kiskereskedők igyekeznek csökkenteni készleteiket: az értékesítés előtt a lehető legkevesebb idővel akarják megvenni termékeiket.
Nagy a titkolózás
Az igazi titokra, hogy az új Star Wars-figurák és -járgányok közül melyikből adhatják el a legtöbbet, talán csak a Wal-Mart agytrösztje tudja a választ. A szeptemberi eleji bemutató után elemezték a forgalmat, aminek alapján "bizonyos játékokból növelték, másokból csökkentették" a megrendeléseiket - derült ki Scott McCall elnökhelyettes szavaiból. Azt persze nem árulja el, mire gondol konkrétan.
A fekete péntek - a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete - előtt a Wal-Mart, a Target és a Toys "R" játékboltlánc megduplázta a Star Wars-játékoknak fenntartott helyet. A polcok előtt és mögött, továbbá a bejáratoknál külön bemutatóállványokat állítottak fel.
A játékbiznisz nézőpontjából a Csillagok háborúja az egyik legjobb szórakoztatóipari termék - foglalja össze a lényeget Richard Barry, a játékáruházlánc illetékes vezetője. Tudjuk, hogy a Disney vagyonokat költött a Star Wars márkára, és a vele kapcsolatos eladásokból vissza akarja szerezni a befektetését.