Egyes, a McDonald's Corp. csökkenő forgalmával elégedetlen elemzők azt vetették fel, hogy a részvényesek számára jobb megtérülést lehetne biztosítani a társaság amerikai ingatlanjainak kiszervezésével, egy külön tőzsdei ingatlanbefektetési cégbe - írja a The Wall Street Journal. A Glenview Capital Management vezetője korábban úgy vélte, hogy amennyiben a McDonald's külön cégbe szervezné ki az egyesült államokbeli ingatlanvagyont, azzal legalább 20 milliárd dollárt szabadítana fel.
Van már rá példa
A McDonald's mindig is fontosnak tartotta, hogy saját ingatlanaiban működjenek az éttermei, bár a vezetés az utóbbi időben e felvetésekre reagálva már nem zárta ki a leválasztás lehetőségét. Kevin Ozan pénzügyi vezérigazgató épp a múlt hónapban fogalmazott úgy, hogy minden olyan lehetőséget megvizsgálnak, ami a részvényesi értéket növelné - erről részleteket novemberben közölnek majd. A várakozásokat hűthetik azonban a társaság szóvivőinek szavai, amelyek szerint elsősorban az üzemi tevékenység terén van javítanivaló.
A kiszervezéssel/leválasztással a cégek a befolyó pénzeket részvény-visszavásárlásra vagy hitelállományuk csökkentésére fordíthatják. Az ingatlanbefektetési társaságok sok befektető számára jelentenek vonzó célpontot, hiszen jövedelmezőbbnek számítanak, mint a kiskereskedelmi cégek, továbbá alig vagy egyáltalán nem kell adót fizetniük addig, amíg a nyereségük nagyobb részét osztalék formájában kifizetik.
A WSJ emlékeztet rá, hogy a Macy's áruházláncot az egyik fő befektetője szintén hasonló lépésre szeretné rávenni, júniusban pedig - elsőként a nagyobb étteremhálózatok közül - a Darden Restaurants jelentette be, hogy ingatlanait külön társaságba szervezi ki.
Saját magát lőné lábon a cég?
A terv ellenzői szerint ugyanakkor a várható előnyöket felülmúlják a hátrányok, illetve nem lelkesednek az ötletért a franchise-partnerek sem.
Az ellenérvek közé tartozik, hogy a McDonald's számottevő bevételre tesz szert az ingatlanüzletágból: tavaly már a 27,4 milliárd dolláros forgalom több mint ötöde származott innen. A franchise-partnerektől származó bérleti díjak összege az elmúlt öt év alatt 26 százalékkal 6,1 milliárd dollárra emelkedett, miközben tavaly a lánc forgalma 2,4 százalékkal, nyeresége pedig 15 százalékkal csökkent.
A Sanford Bernstein elemzője szerint a McDonald's globális ingatlanportfóliója 42 milliárd dollárt ér, ezen belül az amerikai egységek 25-35 milliárdot kóstálhatnak, miközben a társaság piaci értéke 87,5 milliárd dollárra tehető. Az ingatlanok kiszervezésével új költségelem is megjelenne az anyavállalatnál, mégpedig a mintegy másfélezer saját maga által - azaz nem franchise-ba adott - amerikai éttermének bérleti díja. A társaságnak amúgy is van elég baja - ilyen például a csökkenő forgalom, az erősödő konkurencia vagy a minimálbér-emelés -, most pont nem hiányzik még a menedzsmentnek egy ilyen bonyolult kiszervezési tranzakció - olvasható ki a Standard & Poor's elemzőjének véleményéből.
Ráadásul már szinte az alapítástól kezdve a McDonald's bizniszének a gerincét adták az ingatlanok. A cég első vezérigazgatója, Harry Sonneborn állítólag egyszer azt mondta a befektetőknek, hogy egyetlen ok miatt árulnak 15 centes hamburgereket, mégpedig azért, mert leginkább ezekből származik az a bevétel, amelyeket az egységek bérlői fizetnek a társaságnak.
A bérlők most attól tartanak, hogy egy külön társaságnak jobban érdekében állna a bérleti díjak emelése, hiszen azt csak az abból elérhető bevétel érdekelné. Ráadásul a bérlők lemondhatnának azokról a bérletidíj-kedvezményekről is, amelyeket a McDonald's az üzleteket modernizáló, fejlesztő partnereinek nyújtott.