A Tesco Plc döntése, hogy megvásárolja a Booker Group Plc élelmiszer-nagykereskedő céget annyi előnnyel jár, hogy a Bloomberg elemzői úgy gondolták: indokolt rafinált döntésnek minősíteniük az üzletet. Nem egyszerűen arról van szó, hogy lemásoltak egy már kipróbált módszert.
Egy másik brit hipermarketlánc, a Sainsbury Plc tavaly megvásárolta a háztartási cikkek kereskedelmével foglalkozó Argost, amelyben az volt a ráció, hogy az új szerzemény áruival feltöltheti a kihasználatlan áruházi kapacitásait.
Csakhogy nem sok értelme van játékokat és elektronikai cikkeket árulni a valóságos térben, miközben ezek piacát a virtuális térben elfoglalta az Amazon. A vásárló megtapogatja a terméket az előbbiben, aztán megveszi olcsóbban az utóbbiban.
Okos számítás
A Tesco terve ebből a nézőpontból nézve sokkal jobbnak látszik. Egyrészt szintén kihasználhatja üres helyiségeit - raktárterületet kínálhat a Bookernek -, másrészt az élelmiszer-házhozszállítás üzletágát még nem nyúlta le az Amazon. Lehet, hogy az amerikai online kiskereskedő maga is a Booker felvásárlására készült - találgatja a Bloomberg két szakírója.
Emellett a Tesco az új szerzemény segítségével egy gyorsan bővülő piacra törhet be: a vendéglők és az ételek házhoz szállításával foglakozó vállalkozások népszerűsége javult az elmúlt években.
A részvényesek is örülhetnek, miután a Booker pénztermelő gépként működött az elmúlt éveken. Ennek köszönhetően az egyesülés nyomán a Tesco képes lehet újra osztalékot fizetni tulajdonosainak.
Ez ám a főnök!
Különleges bónusz a Booker megvásárlásában, hogy ezzel megszerezték a cég vezérigazgatóját, Charles Wilsont. A menedzser egy erősen eladósodott cégből a brit élelmiszer-kereskedelem éllovasává emelte a vállalatot. Miközben az ágazat többi vállalata csak csetlett-botlott a Booker az elmúlt öt évben összességében nagyobb hasznot biztosított részvényeseinek, mint az Apple.
Nagyot kaszáltak.
A felvásárlás péntek reggeli bejelentése után a két cég együttes üzleti értéke 1,9 milliárd fonttal (700 milliárd forint, a 4-es metró árának másfélszerese) nőtt. Az igazi nyertes a Tesco volt, amelynek piaci kapitalizációja 1,4 milliárd fonttal ugrott meg. Nem biztos persze, hogy ez a bevásárlás megéri a befektetőknek annak alapján, amekkora költségcsökkentést várnak a vállalatok összeolvasztásától.
A Booker ugyan "csupán" 400 millió fonttal gazdagította részvényeseit, ám ezt 12 százalékos drágulás, azaz mesés hasznot hozhatott a papírok eladóinak. Aki viszont vásárolt, annak főhet a feje, mert a vállalat a kicsi - a közös cég 16 százalékát kitevő - partner lesz a házasságban. Eközben érinteni fogja a Tesco minden ismert baja: a Lidl és az Aldi támasztotta brutális verseny, illetve a tőzsdei adathamisítást követő vizsgálat következményei.
Lehetett volna jobb
Wilson előkelő helyet kapott a Tesco vezetőségében és a szakértők úgy gondolják, ő lehet az utóda Dave Lewis vezérigazgatónak, ha egyszer úgy gondolja, érdemes új vadászmezőket keresnie.
Wilson kiváló menedzser, de talán jobban tette volna ha nagyobb részesedés kér volt cégének a közös vállalatban a Tesco pénzéért, amivel nagyobb befolyást szerezhetett volna a Tescóban. Így nyitva hagyta a lehetőséget, hogy a Booker piacára betör egy új játékos - esetleg az Amazon -, ami keresztbe tehet a két vállalat közös terveinek terveinek.