Barcelonában 24 órás munkabeszüntetés mellett döntöttek a taxisokat képviselő szervezetek. Reggel 6 órától a repülőtérre és a vasútállomásokra érkező utasokat üres drosztok várták, akiknek így a tömegközlekedést kellett választaniuk. A metró- és buszjegy-kiadó automatáknál hosszú sorok alakultak ki, a város és reptéri között közlekedő buszokat sűríteni is kellett, de a beszámolók szerint a sztrájk eddig nem okozott káoszt Barcelonában.
A spanyol fővárosban a barcelonaihoz hasonló helyzetet tapasztaltak a pályaudvarok és a repülőtér utasai, a madridi munkabeszüntetést azonban rövidebb időre, fél napra hirdették meg. Az érdekképviseletek felhívására délben tiltakozó megmozdulást rendeztek a belvárosban. Sípolva, dudálva, petárdákat dobálva vonult a tömeg a kongresszus épületének közelébe. A szervezők szerint 10 ezer, a hatóságok szerint mintegy 6 ezren voltak.
Ezt már nem tolerálták
A spanyol taxis szövetség (Fedetaxi) a követeléseiket tartalmazó dokumentumot a tüntetésen átadta a parlamenti pártok képviselőinek. Ebben egyebek mellett az szerepel, hogy közszolgáltatásként jöjjön létre egy országos digitális platform, ahol - hasonlóan az Uberhez és a Cabifyhoz - taxit lehet rendelni.
A taxisok úgy vélik, az utasokat a taxinál olcsóbban fuvarozó külföldi, multinacionális vállalatok tisztességtelen versenyt folytatnak, és előnyben részesülnek a helyi taxisokkal szemben, akiknek többsége egyéni vállalkozó.
Julio Sanz, a spanyol taxis vállalkozók szövetségének (CTAE) vezetője felhívta a figyelmet arra, hogy a jogszabályok szerint 30 taxisonként 1 VTC-engedélyt lehetne kiadni. A VTC-engedély az előre megrendelhető, úgynevezett sofőrrel ellátott személyszállító járművek (Uber, Cabify) közlekedésének alapfeltétele, csakhogy az arányosnál jóval több VTC-engedélyt adtak már ki Spanyolországban - hangsúlyozta.
A spanyol fejlesztési minisztérium idén március 1-jei adatai szerint Spanyolországban több mint 67 ezer taxi van, és emellett csaknem 5500 VTC-engedéllyel rendelkező sofőr dolgozik.
Fellélegezhet az Uber
Az Uber a sztrájk miatt e-mailt küldött felhasználóinak, amelyben kiállt üzleti modellje mellett, és előre elnézést kér az utasoktól a várható nehézségekért. Napközben pedig felfüggesztette az előrendelési szolgáltatását, mert annyira megnőtt a forgalma, hogy csak azonnali fuvart tudtak fogadni. Ugyanez történt a Cabifynál is.
Az Uber a taxisokkal ellentétben azt kéri, hogy ne legyen limitált a működésükhöz szükséges engedélyek kiadása. Az illetékes spanyol fejlesztési minisztérium azt közölte: nem tervezi, hogy változtat a szabályozáson, mert szerintük az biztosítja a kiegyensúlyozott és rendezett együttélését a két típusú szolgáltatás között.